Cititul la adulti este una dintre activitatile placute pe care le facem in timpul liber, care ne relaxeaza si ne ajuta sa ne detasam de la activitatile si problemele zilnice. Ce beneficii are cititul la adulti si de ce este important sa ne facem timp cat mai des sa citim?
1. Informatii generale despre cititul la adulti
2. Ce beneficii are cititul la adulti?
3. Cum ne motivam sa citim?
4. Cand parintii le citesc copiilor
Cititul este una dintre cele mai importante abilitati pe care le invatam si dezvoltam in primii ani de scoala. In copilarie, cititul si expunerea la cat mai multe carti ne ajuta sa descoperim lumea, sa ne dezvoltam imaginatia si gandirea, dar contribuie si la dezvoltarea altor procese mentale. Cititul ii familiarizeaza pe copii cu concepte precum numere, litere, forme, culori intr-o maniera distractiva, apoi, pe masura ce cresc, ii ajuta sa fixeze aceste notiuni.
Cititul este o abilitate pe care, daca o cultivam si la varsta adulta, ne poate aduce numeroase beneficii. Cititul este o activitate relaxanta, o ocazie de a ne detasa de la activitatile si problemele lor. Insa in timpul cititului se intampla si alte lucruri: structura creierului se modifica, iar mintea noastra nu mai face diferenta intre experientele reale si cele despre care doar am citit. Pe masura ce citim, creierul nostru creeaza imagini, printr-un proces automat. De asemenea, studiile de imagistica au aratat ca o serie de zone cerebrale se activeaza atunci cand citim: zonele implicate in procesarea limbajului, zonele senzoriale ale cortexului, zonele care proceseaza emotiile, zonele motorii.
In ceea ce priveste structura creierului, un studiu realizat de cercetatorii de la Universitatea Carnegie Mellon, in care participantii au citit zilnic timp de 6 luni a aratat o crestere in volum a materiei albe din zona cerebrala a limbajului.
Insa nu ne nastem cu aceasta capacitate de a citi. Pentru a invata, avem nevoie sa folosim zone din creier care au alte scopuri: procesarea vizuala, intelegerea limbajului, vorbitul. Cand aceste zone nu functioneaza corespunzator, persoanele au dificultati in ceea ce priveste cititul. Este cazul celor cu dislexie, care au dificultati in a scrie si a citi.
Un studiu realizat de cercetatorii de la Universitatea Stanford a aratat ca ceea ce citim are efecte diferite asupra creierului. De exemplu, cititul unui text cu scopul de a-i face o analiza antreneaza multiple functii cognitive complexe ale creierului, in timp ce a citi un text de placere imbunatateste irigarea sanguina la nivelul anumitor zone cerebrale.
Dincolo de faptul ca este o activitate placuta pentru unii si un mod relaxant de petrecere a timpului liber, cititul are si o serie de beneficii asupra creierului nostru si a abilitatilor noastre.
Cititul are efect relaxant, ajutandu-ne sa ne destindem dupa o zi incarcata, ne ofera ocazia de a calatori in timp si spatiu, de pe canapeaua sau fotoliul din care citim. A citi despre experiente este aproape la fel ca si cum le-am trai noi insine. Cand citim, creierul nu face distinctie intre faptul ca citim despre o experienta sau ca o traim realmente. Astfel se explica de ce reusim de multe ori sa fim absorbiti de o carte si sa simtim ca si cum am trai intreaga actiune a cartii.
Cartile pot fi un mare ajutor in perioade cand nivelul dispozitiei este mai scazut. Ne ajuta sa reducem sentimentul de singuratate. Sunt studii care arata o corelatie intre cititul de placere si un risc mai mic de stres sau depresie.
Cititul este o activitate complexa, care intareste conexiunile cerebrale ale creierului si care stimuleaza o serie de procese mintale: gandirea; imaginatia; limbajul; memoria. Chiar daca cititul ni se pare o activitate pasiva, atunci cand citim creierul nostru creeaza simulari mentale ale activitatilor, imaginilor si sunetelor despre care citim, combinandu-le cu propriile noastre experiente si amintiri. Toate acestea stimuleaza caile neuronale.
Un studiu publicat in 2014 a confirmat, folosind scanarea cerebrala, faptul ca cititul implica o retea complexa de circuite si semnale la nivelul creierului. Cu cat citim mai mult, cu atat aceste retele neuronale devin mai puternice si mai sofisticate.
Cititul contribuie foarte mult la dezvoltarea vocabularului, prin faptul ca ne expune la numeroase cuvinte noi. Studiile arata ca persoanele care inca din timpul scolii citesc regulat si continua sa o faca si la varsta adulta, au un vocabular mult mai bogat.
Cartile au o anumita structura – introducere, cuprins si incheiere; de aceea, cititul incurajeaza gandirea in secvente si identificarea legaturii cauza-efect. Cu cat citim mai mult, cu atat se dezvolta acest mod de a gandi, dar in acelasi timp se dezvolta si atentia si concentrarea atentiei.
Pe masura ce inaintam in varsta creste riscul de a ne confrunta cu declinul cognitiv. Cu cat citim mai des si mai mult, cu atat mintea noastra este mai antrenata si mai ferita de efectele declinului.
Cititul este una dintre activitatile care stimuleaza dezvoltarea empatiei. Citind carti de fictiune, in special povesti care exploreaza lumea interioara a personajelor, intram in pielea acestora si putem privi lucrurile dintr-o alta perspectiva decat a noastra. Pe termen lung cititul ne ajuta sa fim mai empatici.
Cititul este o activitate ideala pe care sa o introducem in rutina noastra de somn. Este o activitate care ne linisteste si ne pregateste pentru a adormi, considerabil mai indicata decat petrecerea timpului in fata unui ecran (televizor, laptop, telefon).
Chiar daca ne place foarte mult sa citim, constatam deseori ca nu avem timp suficient sau ca suntem mult prea obositi ca sa ne mai putem concentra la citit.
Cum ne incurajam sa citim mai mult:
Cititul impreuna cu copiii presupune o interactiune placuta si totodata o ocazie pentru parinte de a sustine dezvoltarea unor abilitati ale celor mici (inteligenta emotionala, empatia); de a-i ajuta sa-si depaseasca anumite frici (teama de intuneric) sau de a aduce in discutie teme mai sensibile, cum ar fi moartea, sexualitatea, bullying-ul.
Citindu-le copiilor de la varste mici, parintii le pot insufla placerea de a citi. Copiii asociaza vocea calda a parintelui si caldura din bratele lui cu cartile; iar daca parintele ii citeste cu drag, cu entuziasm, cu bucurie, toate aceste emotii le va prelua si copilul. In plus, timpul petrecut impreuna citind ii transmite celui mic mesajul ca cititul si cartile sunt importante; in plus, va dezvolta asocieri calde si placute in legatura cu cartile.
Studiile arata ca acei copii carora li s-a citit de mici si care apreciaza cartile sunt in general mai motivati sa invete sa citeasca singuri, dar sunt si mai pregatiti din punct de vedere cognitiv decat cei carora nu li s-a citit niciodata.
Sursa foto: Pexel
(1) Reading skill and structural brain development – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4128180/
(2) Why is reading for pleasure important? – https://readingagency.org.uk/news/blog/why-is-reading-for-pleasure-important.html
(3) How reading changes the brain – https://www.understood.org/en/learning-thinking-differences/child-learning-disabilities/reading-issues/how-reading-changes-the-brain
(4) Your Brain on Books: 10 Things That Happen to Our Minds When We Read – https://oedb.org/ilibrarian/your-brain-on-books-10-things-that-happen-to-our-minds-when-we-read/