Ce putem face pentru a ne simplifica viata, astfel incat sa avem mai mult timp pentru noi, sa fim mai putin stresati si coplesiti? Iata cateva idei.
1. Nevoia de a ne simplifica viata
2. Activitati legate de casa
3. Activitati privind organizarea
4. Activitati legate de mediul online
5. Alte activitati prin care ne putem simplifica viata
Pe masura ce inaintam in varsta si viata devine mai complexa, jonglam cu viata personala, cariera, timpul cu copiii, activitatile rutiniere. Suntem incarcati, am vrea uneori ca zilele sa aiba mai multe ore. Mai ales daca simtim presiunea de a face mai mult, de a obtine mai multe, de a face mai multi bani.
Toata aceasta incarcatura vine cu costuri pentru sanatatea si starea noastra de bine. Ajungem sa dormim mai putin, sa fim mai stresati, sa nu ne mai putem bucura de viata, pentru ca nu mai avem timp sau functionam mai mult pe pilor automat.
Pe de alta parte, putem face ca lucrurile sa devina mai simple pentru noi. Obiceiuri mici privind organizarea, relatiile, timpul petrecut online, gestionarea casei etc. te pot ajuta in a-ti simplifica viata mai mult.
O masina de spalat vase, un aspirator care curata singur, aparate de gatit pe care le putem programa sa gateasca si sa tina mancarea calda sunt doar cateva exemple de „ajutoare” pe care ni le putem lua, mai ales daca avem o familie numeroasa si implicit, timp mai putin pentru astfel de activitati.
Locuinta ta este aglomerata si ai tendinta sa aduni multe lucruri? Poate fi vorba de haine, obiecte, dispozitive electronice, obiecte decorative; jucarii cu care copiii nu se mai joaca, piese de mobilier pe care nu le mai folosesti sau le depozitezi in speranta ca le vei folosi candva. Aduna-le, sorteaza-le si decide ce poti face cu ele: donatii, reciclare sau aruncarea, in cazul celor uzate si imposibil de folosit. Vei crea astfel mai mult spatiu in casa si iti va fi mai usor sa organizezi si sa mentii ordinea.
Un frigider bine organizat te ajuta sa mentii in siguranta alimentele si in acelasi timp reduce riscul risipei alimentare. Daca ai tendinta sa cumperi multa mancare, frigiderul este in permanenta plin. De aceea, pe de o parte exista riscul sa nu reusesti sa consumi pe masura cumparaturilor, dar frigiderul nefiind bine organizat, nici nu vei putea consuma alimentele in ordinea expirarii valabilitatii lor.
Gatitul, cumparaturile si ideile despre ce mancam sunt consumatoare de mult timp, cu cat familia este mai numeroasa. O idee in acest sens este sa stabilesti un meniul pe intreaga saptamana sau macar pentru cateva zile. Astfel vei putea cumpara exact ceea ce ai nevoie, cu mai putin exces si cu mai mult timp castigat. Decide ce mese vei gati, pe care le poti comanda sau care pot fi direct cumparate, fara sa necesite gatire. Cand gatesti, o poti face in cantitati mai mari, astfel incat sa ajunga pentru 2-3 zile sau poti congela o parte.
A jongla cu toate responsabilitatile zilnice pe care le avem ne lasa deseori cu prea putin timp pentru noi. A-ti stabili prioritatile inseamna sa decizi ce este cel mai important pentru tine azi, saptamana si luna aceasta, astfel incat sa iti poti canaliza energia si timpul catre acestea. Prioritatile nu sunt doar ceea ce ne notam pe lista noastra de „to do”, ci acele aspecte care conteaza cel mai mult pentru noi.
Cu cat reusim sa ne planificam ziua (saptamana sau chiar luna), cu atat vom reusi sa stabilim prioritatile si sa ierarhizam activitatile noastre in functie de importanta sau urgenta lor. Cand incepem ziua stiind ce avem de facut, e mai probabil ca la final de zi sa fi rezolvat macar aspectele importante.
Fie ca lucrezi de acasa sau nu, aranjarea biroului, astfel incat sa fie cat mai aerisit si cu lucrurile importante la indemana, te va ajuta sa te apuci de lucru mai usor si sa ramai conectat. Dimpotriva, un birou incarcat te poate distrage, amintindu-ti de lucrurile ramase nefacute sau te poate face sa pierzi timp (de exemplu, sa cauti prin dosare sau foi pana gasesti ce iti trebuie).
Avem nevoie de rutine in viata de zi cu zi, care sa ne ofere confort si sa ne ajute sa ne organizam mai bine si sa fim mai eficienti in activitatile noastre.
In rutina de seara include cateva aspecte care sa iti organizeze mai bine dimineata urmatoare (hainele pe care le vei purta; lista de prioritati a zilei). Apoi axeaza-te pe activitati care sa te relaxeze si sa te pregateasca pentru o noapte odihnitoare.
Dimineata include in rutina ta si putin timp pentru tine, in care sa faci miscare, sa citesti, sa bei un pahar de apa (ceai, cafea) in liniste, sa meditezi etc. Un bun start al zilei isi poate pune amprenta asupra modului in care se va desfasura si restul zilei. Mai multe despre beneficiile unei rutine de dimineata si idei in aces sens – in acest articol.
Cand esti in trafic, astepti la o programare sau esti prins in activitati care iti permit sa faci si altceva, poti asculta audiobook-uri sau podcasturi de interes pentru tine.
Ai prea multe conturi pe care le urmaresti pe retelele de socializare? Primesti foarte multe emailuri si newsletter-uri care nu sunt de interes pentru tine? Toate acestea iti consuma timp si energie. Fa o sortare, decide care sunt importante si pot ramane si care nu iti mai aduc niciun beneficiu. Monitorizeaza cat timp petreci zilnic pe diferite aplicatii pe telefon si gandeste-te cum poti reduce acest timp.
Daca ai tendinta sa verifici frecvent emailul, mesajele sau retelele de socializare pe parcursul zilei, s-ar putea sa acumulezi destul de mult timp facand aceste activitati. Pe langa faptul ca sunt consumatoare de timp, te intrerup de la ceea ce faci (scade concentrarea si productivitatea) si te pot incarca negativ. Creierul nostru este bombardat de stiri, imagini si alti stimuli care pot creste nivelul de stres si de anxietate, fara macar sa constientizam acest lucru.
Cand cineva te roaga sa faci ceva care nu e in acord cu prioritatile sau valorile tale, daca nu esti dispus sau nu poti sa faci, incearca sa spui „nu”. Este o abilitate pe care o poti invata practicand. Te poate ajuta sa ai in minte faptul ca de fiecare data cand spui „da”, inevitabil spui „nu” altor lucruri, poate mult mai importante pentru tine. Dar care din teama de a nu supara sau strica relatia, vor ramane in plan secundar.
Organismul are nevoie de pauze ca sa functioneze bine; dar e cu atat mai important sa le iei daca ai un stil de viata haotic si foarte incarcat. Planifica mici pauze pe parcursul zilei, in care sa iti incarci bateriile (sa iei o gustare; sa faci cativa pasi; sa vorbesti cu cineva drag). In zilele libere, prioritizeaza iesile in natura, socializarea si orice alte activitati care te relaxeaza si te binedispun.
De la pregatirea meselor, curatenia in casa, cumparaturi, pana la deciziile despre cum petreceti weekendul sau vacantele, implica partenerul si copiii in toate acestea; mai ales daca ai tendinta de a te ocupa preponderent doar tu. Deleaga unele sarcini catre copii, astfel incat si ei se vor responsabiliza si asigura-te ca fiecare are un aport in bunul mers al casei si vietii de familie.