Terapia prin joc este pentru copii ceea ce este psihoterapia pentru adulti. Daca pentru oamenii mari este relativ usor sa isi exprime emotiile vorbind, in cazul copiilor jocul este modul lor natural de a se exprima.
1. Ce este terapia prin joc?
2. Tipuri de terapie prin joc
3. Ce probleme poate rezolva terapia prin joc?
4. Principii de baza in terapia prin joc
5. Beneficii si rezultate
6. Jocuri terapeutice – exemple
7. Informatii utile
Terapia prin joc sau ludoterapia poate fi definita prin procesul interpersonal in cadrul caruia un terapeut specializat aplica efectele curative ale jocului (imbunatatirea relatiilor, formarea atasamentului, catharsis, jocul de rol, comunicarea) pentru a ajuta clientii sa depaseasca dificultatile cu care se confrunta si sa previna altele viitoare.
Cei mici nu au nici vocabularul, nici capacitatea de a intelege, pentru a putea sa vorbeasca despre ceea ce ii framanta. Pana la 11 ani, cei mai multi dintre copii nu au inca dezvoltata gandirea abstracta, o conditie esentiala pentru intelegerea si exprimarea verbala a unor subiecte si sentimente complexe.
Astfel, terapia prin joc considera ca jucariile tin locul cuvintelor, iar jocul suplineste limbajul.
Terapia prin joc poate fi clasificata dupa o serie de criterii.
In functie de beneficiarul terapiei:
In functie de nivelul de libertate oferit copilului in joc:
In practica, terapeutii folosesc ambele tipuri de terapie, in functie de circumstante.
In functie de tipul de joc, tehnicile pot fi:
Din perspectiva lui Jean Piaget, unul dintre cei mai cunoscuti psihologi, un pionier in studiul dezvoltarii cognitive la copii, jocul si terapia prin joc au un rol esential in dezvoltarea inteligentei la copii. In timpul jocului, o serie de procese cognitive se dezvolta: agilitatea, memoria, atentia, perceptia, iar personalitatea lui se modeleaza prin aceste experiente ludice.
Terapia prin joc este utila atat pentru copiii cu o dezvoltare si functionare normale, dar care intampina anumite dificultati, dar se adreseaza si copiilor cu o serie de tulburari (de exemplu, jocuri terapeutice pentru copii cu ADHD, anxietate, tulburari de comportament).
Terapia prin joc poate ajuta copiii sa:
Terapia prin joc sau ludoterapia a aparut ca o necesitate in practica psihiatrica din anii 1930. Specialistii au observat atunci ca cei mici erau mult mai cooperanti si dispusi sa impartaseasca informatii despre ei daca terapeutul ii intreba despre jucariile lor, animalele de companie, lucrurile care le faceau in general placere, decat daca le cereau sa vorbeasca direct despre problemele lor.
Acelasi principiu sta si astazi la baza ludoterapiei: prin joc, copiilor li se ofera libertatea de a-si explima emotiile (in unele cazuri reprimate).
Inainte de inceperea propriu-zisa a terapiei prin joc, terapeutul face o evaluare initiala, pentru care discuta cu parintii pentru a afla informatii despre copil, deseori discuta separat si cu cel mic. Evaluarea initiala il ajuta pe terapeut sa inteleaga care sunt problemele si sa decida tratamentul terapeutic.
Sedintele se desfasoara intr-un cadru placut si securizant pentru copil, unde foarte putine reguli si limite ii sunt impuse copilului. Terapeutul are astfel ocazia de a-l observa, de a vedea ce alege, ce decizii ia, cum se comporta, ce stil de joc are. In functie de scopul terapiei, de experienta terapeutului, de varsta copilului, terapeutul va alege dintr-o paleta larga de jocuri si activitati terapeutice, pe cele mai potrivite.
O sedinta dureaza intre 30 si 45 de minute. Durata este in functie de varsta copilului si de capacitatea lui de a-si mentine atentia concentrata. Intalnirile au loc saptamanal, iar o terapie dureaza in medie 20 de sedinte.
Rolul parintilor este extrem de important in terapia prin joc. Acesta incepe de la observarea dificultatilor pe care le intampina copilul si decizia de a consulta un specialist, pana la sustinerea si incurajarea lui pe toata perioada in care face terapie. De altfel, studiile arata ca atunci cand parintii sunt implicati, terapia are cele mai bune rezultate.
Ce pot face parintii pentru a sustine procesul terapeutic:
In cazul adultilor, terapia prin joc este mai putin utilizata ca terapie de baza, ci mai degraba in paralel cu alte psihoterapii sau in cadrul psihoterapiei de baza, terapeutul foloseste tehnici de joc terapeutic, in functie de scopul terapiei.
Majoritatea copiilor au de castigat in urma unei terapii prin joc, dar beneficiile cele mai semnificative le au copiii care intampina dificultati in anumite domenii ale vietii, care trec prin perioade dificile sau care manifesta comportamente problematice.
O meta-analiza a studiilor stiintifice publicate in perioada 1953-2000 (un total de 93 de cercetari) a aratat ca interventiile bazate pe terapia prin joc la copiii cu tulburari emotionale si comportamentale sunt eficiente si benefice, indiferent de varsta, genul si problemele cu care se confrunta copiii.
Exista numeroase jocuri terapeutice, in functie de scopul carora le sunt destinate. In continuare sunt prezentate doar cateva exemple:
Se aplica in cazul grupurilor terapeutice de copii.
Jocuri relaxante pot fi si jocul cu nisip, pictura, desenul liber, coloratul. De cele mai multe ori jocurile folosite in terapie nu au doar unul, ci mai multe scopuri terapeutice, relaxarea fiind unul dintre acestea.
Jocurile terapeutice pentru copiii cu ADHD au ca scop sa ii ajute sa invete auto-controlul, sa respecte reguli, sa incetineasca ritmul si cand nu le reuseste ceva, sa incerce din nou, in loc sa renunte sau sa isi piarda cumpatul, sa fie mai organizati, sa invete cum sa planifice si cum sa isi stranga lucrurile.
Specialistul care sustine sedintele de ludorapie este un psihoterapeut specializat in terapie prin joc, adica un absolvent al studiilor de psihologie care urmeaza apoi o scoala de formare in terapia prin joc. In Romania, Asociatia de Terapie prin Joc si Dramaterapie ofera posibilitatea formarii in acest tip de terapie. Cursurile de terapie prin joc se adreseaza si psihoterapeutilor care au o formare de baza in alte tipuri de psihoterapii sau celor care nu sunt terapeuti, dar lucreaza cu copiii si isi doresc sa urmeze cursuri terapie prin joc.
Informatii despre programa, pret si conditiile pentru inscriere gasiti pe pagina lor oficiala.
Referinte:
(1) 50 Play Therapy Techniques, Toys and Certification Opportunities -https://positivepsychology.com/play-therapy/
(2) Play Therapy, what parents and children need to know – https://www.imh.com.sg/uploadedFiles/Publications/Service_Brochures/Brochure_Play%20Therapy.pdf
(3) Fifteen Effective Play Therapy Techniques – https://pdfs.semanticscholar.org/2643/fcb4210b558d5cad28458d889b9075534366.pdf
(4) Play Therapy – https://www.psychologytoday.com/intl/therapy-types/play-therapy
The Efficacy of Play Therapy With Children: A Meta-Analytic Review of Treatment Outcomes – https://rachelwhipplecounseling.com/goods/sites/139/2017/08/Efficacy-of-Play-Therapy.pdf
(5) Therapy for ADHD – https://kidshealth.org/en/parents/adhd-therapy.html
(6) Effect of applying play therapy on children with attention deficit hyperactivity disorder – https://pdfs.semanticscholar.org/fb4c/04c57fc043889265c88495ee2f3c8e57bbca.pdf
(7) Asociatia de Terapie prin Joc si Dramaterapie din Romania – http://terapiedramajoc.ro/acasa