Mindset-ul de crestere se refera la o modalitate de a gandi, pe baza careia consideram ca inteligenta, talentul si alte abilitati pot fi dezvoltate si ca nu sunt trasaturi de neschimbat, asupra carora nu avem nicio influenta. Aceasta modalitate de a privi lucrurile influenteaza semnificativ modul in care ne traim viata, arata studiile. Cum se dezvolta si ce beneficii ne poate aduce mentalitatea sau mindset-ul de crestere?
1. Ce inseamna mindset-ul sau mentalitatea de crestere?
2. Mentalitatea de crestere vs mentalitatea fixa
3. Cum te ajuta mindset-ul de crestere?
4. Cand se dezvolta mindset-ul de crestere?
5. Cum incurajam mentalitatea de crestere la copii?
Mentalitatea de crestere sau mindset-ul de crestere se refera la increderea unei persoane in capacitatea proprie de a se dezvolta in privinta unor caracteristici sau abilitati; aceleasi abilitati altii le considera fixe, innascute si imposibil de schimbat. Cei cu un mindset de crestere considera ca pot deveni mai inteligenti, mai talentati daca depun efort, timp, daca exerseaza, invata din experiente si greseli. Persoanelor cu mentalitate de crestere le plac provocarile si vad esecul nu ca pe o dovada a lipsei de inteligenta, ci ca pe o oportunitate de invatare si dezvoltare a abilitatilor lor.
Iata un exemplu de provocare si modul in care este perceputa si gestionata de catre cei cu o mentalitate de crestere, respectiv cei cu o mentalitate aflata in zona opusa. Un student ia o nota mica la un examen. Daca mentalitatea lui este una de crestere, e probabil sa isi spuna ca nu a invatat suficient, ca nu s-a pregatit indeajuns de bine ca sa ia mai mult. Ce va face: va depune mai mult efort si va invata mai bine; astfel, la urmatorul examen va avea o performanta mai buna.
In schimb, daca mentalitatea lui este una fixa, e probabil sa isi spuna ca e prea prost pentru asta, ca nici nu stie de ce s-a mai obosit sa invete sau sa participe la examen. Ce va face: va depune si mai putin efort (sau chiar deloc) la acea materie, lucru care ii va aduce o performanta cel putin la fel de slaba.
Carol Dweck (psiholog in cadrul Universitatii Stanford) este cea care a propus teoria mindset-ului de crestere. Aceasta a realizat o serie de studii privind mentalitatea de crestere, care i-au furnizat numeroase informatii despre cele doua tipuri de mindset. Toate aceste informatii au fost publicate in 2007 in cartea sa – “Mindset. O noua psihologie a succesului”.
La polul opus mentalitatii de crestere se afla mentalitatea fixa (mindset-ul fix). Cei cu acest din urma mindset considera ca inteligenta, talentul, creativitatea sau alte abilitati nu pot fi dezvoltate, ci merg mai degraba pe ideea ca fie le ai, fie nu.
Diferenta dintre cele doua tipuri de a gandi este ca unii vad abilitatile ca pe ceva ce se poate dezvolta si imbunatati in timp; ceilalti vad abilitatile ca pe ceva permanent, asupra carora nu poti avea nicio influenta. Prin urmare, si comportamentul lor este diferit in functie de mentalitatea de crestere sau fixa pe care o au. Cei din prima categorie sunt mult mai dispusi sa dedice timp si eforturi pentru a-si imbunatati abilitatile. In schimb, cei din a doua categorie e putin probabil sa faca eforturi in acest sens.
Cele doua tipuri de mentalitate ne influenteaza foarte mult relatia cu esecul si succesul.
Conform studiilor realizate de Carol Dweck, cei cu o mentalitate fixa vor cauta sa demonstreze ca sunt inteligenti; de aceea vor evita provocarile, vor renunta usor, vor vedea efortul ca pe ceva inutil, vor ignora feedback-ul negativ constructiv, se vor simti amenintati de succesul celorlalti.
In schimb, cei cu o mentalitate de crestere se caracterizeaza printr-o dorinta de a invata; prin urmare accepta provocarile, persevereaza chiar si atunci cand apar obstacole in cale; considera efortul ca pe ceva ce ii ajuta sa stapaneasca mai bine domeniul; invata din critici si se inspira din succesul celorlalti.
Asa cum mentionam si in capitolele anterioare, mentalitatea de crestere te ajuta sa vrei sa inveti mai mult, sa te dezvolti mai mult, sa vezi situatiile dificile sau chiar esecurile ca pe oportunitati de a invata si de a deveni mai bun in ceea ce faci. Se vorbeste mult despre mindset-ul de crestere in afaceri, antreprenoriat; insa este un mod de a gandi care influenteaza intreaga viata.
Un aspect interesant s-a observat in cadrul studiilor privind reactia la nivelul creierului atunci cand persoane cu ambele tipuri de mindset raspundeau la intrebari dificile si primeau feedback.
Pe langa acestea, studiile realizate de Carol Dweck au aratat ca un mindset de crestere influenteaza si modul in care privim relatiile de cuplu. Cei cu o mentalitate fixa au tendinta de a cauta partenerul ideal, cu care vor avea o compatibilitate perfecta si ca lucrurile vor merge bine in mod automat. Cei cu o mentalitate de crestere prefera un partener care sa le vada imperfectiunile, dar care sa ii sustina in a deveni persoane mai bune.
Cercetarile realizate de Carol Dweck au aratat ca acest mindset se dezvolta devreme in copilarie. De exemplu, intr-un studiu, copiilor de 4 ani li s-a dat posibilitatea de a alege intre a face din nou un puzzle usor sau a incerca unul mai greu. Copiii care aveau o mentalitate fixa preferau sa faca puzzle-ul usor, spunandu-le cercetatorilor – „copiii inteligenti nu fac greseli”. Cei cu o mentalitate de crestere au ales sa faca puzzle-ul mai dificil; ei erau nedumeriti de ideea de a alege sa faci acelasi puzzle pe care deja l-ai facut, daca nu inveti nimic nou.
Prin prisma teoriei despre mentalitatea de crestere versus mentalitatea fixa, cei cu un mindset fix au vrut sa se asigure ca arata ca sunt inteligenti, obtinand succesul; ceilalti au facut eforturi in plus, pentru ca pentru ei succes inseamna sa devii mai inteligent.
Copiii isi formeaza un mindset inca de la varste mici, sub influenta modelului parintilor si apoi a educatorilor si profesorilor sub indrumarea carora se dezvolta.
Copiii invata mai ales prin imitarea a ceea ce vad ca fac parintii lor. De aceea, este important ca in primul rand parintii sa aiba acest mindset de crestere, pentru ca parintii sunt modelele cele mai importante in prima parte a copilariei pentru cei mici. Sau macar sa inteleaga ca mintea si abilitatile noastre nu sunt fixe, prestabilite si imposibil de influentat. Ci dimpotriva – cu efort, prin munca, perseverenta; incercarea unor noi strategii si abordari sau solicitarea de ajutor, la nevoie, putem sa ne dezvoltam.
O modalitate prin care parintii pot incuraja dezvoltarea unei mentalitati de crestere la copii este sa ii laude nu pentru o abilitate (de exemplu, inteligenta, frumusete), ci pentru efortul si munca pe care le depun cand realizeaza ceva.
De exemplu, atunci cand copilul ii spune parintelui despre nota foarte buna pe care a luat-o, acesta din urma ii poate lauda fie inteligenta („Bravo, esti foarte destept”), fie munca depusa invatand pentru acel examen („Bravo, ai muncit foarte mult”). Insa laudand inteligenta sau alte abilitati, copiii sunt mai predispusi catre mentalitatea fixa. Laudand efortul si munca lor, ii incurajam sa se implice mai mult; sa accepte noi provocari din care vor avea de invatat – deci stimuland mentalitatea de crestere.
(1) Fixed vs. Growth: The Two Basic Mindsets That Shape Our Lives – https://www.brainpickings.org/2014/01/29/carol-dweck-mindset/
(2) Growth Mindset vs. Fixed – https://positivepsychology.com/growth-mindset-vs-fixed-mindset/
(3) Growth Mindset – https://mindsetscholarsnetwork.org/learning-mindsets/growth-mindset/#