Dificultati la invatat – iata care sunt semnele si simptomele care pot indica faptul ca cel mic are anumite probleme de invatare si care sunt indicatiile in acest sens.
1. Ce sunt dificultatile la invatat?
2. Dezvoltarea cognitiva a copilului
3. Dificultati la invatat vs dizabilitate de invatare
4. Simptome
5. Cauze
6. Cum stiu sigur daca cel mic are dificultati la invatat?
7. Optiunile de tratament
8. Sfaturi pentru parinti
Dificultatile la invatat reprezinta un grup de tulburari care implica probleme in dobandirea si utilizarea tehnicilor de ascultare, vorbire, citire, scriere, rationament sau abilitati matematice. Aceste tulburari sunt specifice de la persoana la persoana.
Chiar daca o problema de invatare poate aparea impreuna cu alte afectiuni (de exemplu, tulburari senzoriale, tulburari intelectuale, probleme sociale si emotionale) sau influente de mediu (de exemplu, diferente culturale, instructiuni de invatare insuficiente sau nepotrivite), aceasta nu este rezultatul direct al acestor conditii.
Dezvoltarea cognitiva se refera la dezvoltarea unor abilitati de gandire si invatare, incluzand limbajul, atentia, planificarea, capacitatea de rezolvare a problemelor si memoria.
Desi copiii se nasc cu anumite tendinte de invatare mostenite, este necesar un mediu care sa stimuleze invatarea si dezvoltarea pentru a li se imbunatati si asigura copiilor accesul la potentialul lor de invatare. Parintii si adultii din jur joaca un rol vital in stimularea si sprijinirea invatarii copilului.
Atunci cand intalnesc experiente noi, copiii cauta informatii pe care le pot folosi pentru a confirma, adauga sau pentru a-si schimba ideile lor. Cand un copil se confrunta cu un eveniment nou, incearca sa inteleaga noua experienta, comparand-o cu ceea ce stie deja. Daca, totusi, noua experienta nu corespunde cu ceea ce deja cunoaste, acest lucru il stimuleaza pe copil sa vina cu idei noi sau cu modalitati de a intelege mai bine. Prin completarea sau adaptarea ideilor vechi si punerea impreuna a ideilor, copiii isi construiesc noi cunostinte.
Este important sa ne amintim ca fiecare copil se dezvolta la o rata diferita si ca diferentele individuale sunt comune. Diferentele se pot datora tendintelor mostenite ale copiilor, experientelor si oportunitatilor la care sunt expusi sau o combinatie a celor doua.
Iata cateva exemple comune despre modul in care gandirea si limbajul copiilor se dezvolta in timp:
Conversatia este, de asemenea, o modalitate importanta pentru copii de a-si dezvolta abilitatile lingvistice. Conversatia indruma atentia copiilor asupra unor detalii importante ale unui eveniment sau experiente, ajutandu-i astfel sa invete. Limbajul implica mai mult decat sa vorbesti. Acesta include, de asemenea, utilizarea limbajului corporal si a gesturilor, ascultarea si intelegerea a ceea ce spun ceilalti.
Pe masura ce copiii cresc, sunt capabili sa isi concentreze mai bine atentia asupra unei anumite sarcini si sunt mai putin distrasi. Parintii si profesorii pot ajuta copiii sa invete sa-si concentreze atentia prin a scoate in evidenta lucruri care sunt deosebit de importante sau interesante, sau de a cere copiilor feedback pentru ceea ce au observat. Este normal ca multi copii mici sa aiba dificultati in a-si focaliza atentia. Acest lucru poate fi in general abordat cu indrumare si practica.
Memoria este cruciala pentru invatare, deoarece copiii trebuie sa fie capabili sa pastreze ideile invatate anterior, astfel incat sa poata construi pe baza lor altele noi.
Abilitatile de planificare si de rezolvare a problemelor continua sa se dezvolte pe masura ce copiii sunt invatati la scoala sa gandeasca si sa rezolve problemele. Parintii si ingrijitorii pot sprijini acest tip de invatare punand intrebari precum „Ce se intampla daca …?” Sau „Cum am putea rezolva acest lucru?” si apoi indrumand copiii prin pasii de rezolvare a problemelor.
Intelegerea faptului ca alte persoane au opinii diferite se dezvolta odata cu varsta. Copiii mici tind sa creada ca toata lumea gandeste la fel ca ei. Ascultarea parerilor altora ajuta la stimularea gandirii copiilor. Din acest motiv, copiii beneficiaza adesea de activitatile specifice la clasa, care implica invatarea sau activitatile in grupuri mici. Invatarea cooperativa cu alti copii incurajeaza, de asemenea, comportamentul social pozitiv.
Nu exista o interpretare unica sau o definire consensuala a termenilor „dificultate de invatare„” si ”dizabilitate de invatare”. Pe scurt, insa:
Dificultate de invatare poate fi orice problema de invatare sau emotionala care afecteaza substantial capacitatea unei persoane de a invata.
Dizabilitatea de invatarea este o conditie care persista pe tot parcursul vietii, care incepe inainte de maturitate, afecteaza dezvoltarea si necesita ajutor pentru intelegerea informatiilor, a dezvoltarii abilitatilor si a dobandirii independentei.
Diferenta dintre dificultatile de invatare si dizabilitatile de invatare este o problema destul de complexa. O dificultate de invatare nu afecteaza inteligenta generala, in timp ce o dizabilitate de invatare este legata de o afectiune cognitiva generala. Dificultatile la invatare si dificultatile specifice de invatare presupun un mic decalaj intre abilitatile cognitive ale copilului si performantele la scoala. Dizabilitatile sau tulburarile de invatare sunt asociate cu anumite afectiuni sau sindroame medicale. Astfel de probleme pot fi asociate sau nu cu anumite tulburari de comportament.
Exemple de dificultati specifice de invatare:
Copiii cu dizabilitati de invatare au adesea mai multe dificultati persistente in anumite domenii academice, ca urmare a unei tulburari neurodevelopmentale care are la baza o interactiune a factorilor genetici, cognitivi si de mediu. Una dintre trasaturile definitorii ale unei dizabilitati specifice de invatare este aceea ca dificultatea persista, in ciuda instructiunilor si interventiilor adecvate.
Copiii cu dizabilitati de invatare intampina dificultati care au un impact pe tot parcursul vietii, nu percep sau nu prelucreaza informatiile la fel de eficient sau exact ca cei fara o tulburare de invatare. De asemenea, pot avea un istoric familial de dificultati de invatare si nu raspund la interventia adecvata in modul asteptat.
Dificultati obisnuite intalnite adesea (dar nu intotdeauna) la un copil cu dificultati la invatat:
Cele mai multe dificultati de invatare sunt clasificate ca dificultati de invatare verbale sau non-verbale.
Reprezinta dificultate la folosirea si intelegerea cuvintelor vorbite si scrise. Unele persoane cu dizabilitati de invatare verbala pot citi sau scrie in mod adecvat, dar au probleme cu alte aspecte ale limbajului.
Reprezinta dificultate cu actul de scriere, deoarece creierul incearca sa coordoneze multiplele sarcini simultan. Poate implica si dificultate in prelucrarea a ceea ce vad si dificultati in intelegerea unor concepte abstracte.
De cele mai multe ori, expertii nu cunosc motivul pentru dificultati la invatat. O dificultate la invatat NU inseamna ca persoana este mai putin inteligenta sau ca este lenesa.
Factorii care pot creste riscul de dificultati la invatat pot include:
Urmatorii factori pot sta la baza problemelor de citire, scris, ortografie, concentrare si multe abilitati fizice, emotionale si sociale:
Daca observati anumite simptome la copil care arata ca ar putea avea o dificultate de invatare, discutati cu medicul, profesorul sau consilierul scolar al copilului. De asemenea, puteti sa intrebati copilul despre orice probleme pe care le poate intampina la scoala.
Copilul poate fi supus unor teste si analize medicale si psihologice pentru a se identifica exact cauza problemei. Un singur test nu poate diagnostica o dificultate de invatare. Testele pot include teste de citire si scriere, precum si teste care se concentreaza pe personalitatea copilului, pe stilul de invatare, pe abilitatile de limbaj si pe capacitatea de rezolvare a problemelor, dar si analiza IQ-ului (coeficientul de inteligenta).
Interventia si tratamentul timpuriu pot remedia pe deplin unele tulburari de invatare. De asemenea, familia si profesorii pot ajuta copiii care au dificultati persistente sa aiba rezultate mai bune la scoala, precum si in alte domenii ale vietii. Daca cel mic are dificultati la invatat, medicul poate recomanda urmatoarele:
Un specialist in lectura, un profesor de matematica sau un alt profesionist instruit poate ajuta copilul sa isi imbunatati abilitatile academice. Este necesar ca acesta sa stie de problema copilului si sa adapteze tehnicile de predare la nevoile celui mic.
In functie de tulburarea de invatare, unii copii ar putea beneficia de terapie. De exemplu, terapia de vorbire poate ajuta copiii care au dizabilitati lingvistice. Terapia ocupationala ar putea ajuta la imbunatatirea abilitatilor motorii ale unui copil care are probleme de scriere.
Abordarile si activitatile de terapie ocupationala care pot sprijini copilul includ:
Medicul poate recomanda medicamente pentru a diminua cauzele unei probleme de invatare. Daca are depresie sau anxietate severa, medicamentele ar putea ajuta.
Unele cercetari arata ca tratamente complementare si alternative, cum ar fi terapia prin muzica sau terapia prin arta, pot aduce beneficii copiilor care au tulburari de invatare. Sunt, totusi, necesare cercetari suplimentare.
Complicatiile dificultatilor la invatat netratate:
Trebuie sa intelegem faptul ca FIECARE COPIL ESTE UNIC si are PROPRIUL RITM DE DEZVOLTARE si de deprindere a anumitor abilitati. Daca cel mic se dezvolta in alt ritm, de cele mai multe ori nu este nicio problema de care sa ne facem griji. Insa, daca aveti anumite semne de intrebare sau ingrijorari, este bine sa solicitati ajutorul medical de specialitate. Depistate la timp, dificultatile de invatare sunt mai usor de gestionat si astfel ajutati copilul sa depaseasca aceste probleme.
Referinte:
(1)Learning and learning difficulties, link: https://www.kidsmatter.edu.au/mental-health-matters/learning-and-learning-difficulties
(2) Learning disabilities, link: https://www.asha.org/public/speech/disorders/Learning-Disabilities/
(3) Learning disabilities and disorders, link: https://www.helpguide.org/articles/autism-learning-disabilities/learning-disabilities-and-disorders.htm/
(4) Learning disabilities, link: https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/4865-learning-disabilities-what-you-need-to-know
(5) Learning disabilities, link: https://raisingchildren.net.au/school-age/school-learning/learning-difficulties/learning-disabilities-signs-and-support
(6) Learning disorders, link: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/childrens-health/in-depth/learning-disorders/art-20046105