Cum sa fii mai productiv, astfel incat sa iti gestionezi mai bine timpul si sa poti realiza mai multe din ceea ce iti propui?
1. Ce inseamna sa fii mai productiv?
2. Ce te impiedica sa fii productiv?
3. Cum poti sa fii mai productiv in ceea ce faci?
A fi mai productiv poate inseamna, in primul rand, sa observi si sa identifici acele obiceiuri care te impiedica, te tin pe bloc sau te intarzie in a face lucrurile asa cum ti-ai dori. De fiecare data cand amanam ceva, cand lucram la un proiect pe ultima suta de metri, cand alegem sa ignoram ceva urgent sau important, toate acestea vor avea un impact si asupra productivitatii noastre. Identifica ce anume te impiedica sa fii productiv: timpul indelungat petrecut pe retelele de socializare? amanarea sarcinilor plictisitoare, dificile sau neplacute pe care le ai de facut? alte obiceiuri sau factori care intervin?
A fi mai productiv poate inseamna:
Exista numeroase tehnici sau strategii care sa te ajute sa fii mai productiv. Insa ceea ce este cel mai important este sa te mobilizezi si sa incepi. Doar punand in practica niste idei vei putea sa vezi ce functioneaza in cazul tau.
Cand ai mai multe activitati de realizat, poate fi dificil sa determini cu care sa incepi. O varianta poate fi sa incepi cu acele sarcini dificile sau neplacute, pentru ca la inceput de zi suntem mai productivi si mai energici, suntem mai odihniti si ne putem concentra mai usor. Iar odata realizate acestea, avem o satisfactie mai mare si le putem face mai usor pe restul.
O alta abordare privind prioritizarea activitatilor este sa tii cont de importanta si de urgenta lor. Un instrument util in organizare este matricea Eisenhower, care combina cele doua aspecte:
Matricea consta intr-un tabel cu aceste 4 cadrane:
Cand esti intr-o situatie in care inevitabil trebuie sa astepti (fie ca esti intr-o sala de asteptare, la un rand sau asteptand langa cel mic sa adoarma), poti folosi acest timp productiv. Asculta un podcast, planifica ziua urmatoare, trimite emailuri, citeste etc. Vei putea transforma astfel un timp mort intr-unul castigat. Este valabil inclusiv pentru timpul pe care il petreci, poate, in trafic.
Daca ti-ai facut o lista de obiective si activitati pe care le ai de realizat, imparte-le in bucati mai mici, carora sa le aloci o anumita perioada de timp. Pe cat posibil, alterneaza aceste perioade de lucru cu mici pauze. De asemenea, atat timp cat lucrezi sau esti prins in ceea ce faci, elimina posibilii factori care ti-ar putea distrage atentia (notificari pe telefonul; televizorul pornit in timp ce lucrezi etc.).
Dimineata, creierul este la nivelul cel mai ridicat de alerta, pana la 2,5-4 ore dupa trezire, ca urmare a cresterii nivelurilor de hormoni care ne ajuta sa fim productivi. De aceea, este util sa dedicam acest timp rezolvarii de probleme, activitatilor mai dificile sau meticuloase pe care le avem de rezolvat. Daca de obicei citesti emailurile sau intri pe retelele de socializare, acest timp, cu energia lui specifica, ar putea fi folosit mult mai util.
La inceput de zi sau de saptamana, gaseste acea activitate pe care, odata rezolvata, va avea cel mai mare impact asupra obiectivelor si restului de activitati. Exact ca o piesa de domino.
Daca ai in preajma ta oameni pe care ii admiri pentru cat sunt de productivi (familie, prieteni, colegi), incearca sa vezi cum reusesc ei si ce „trucuri” au pentru productivitatea lor. Nu te limita doar la cei din apropierea ta; mentori iti pot fi si figuri mai indepartate, oameni a caror biografie si stil de viata sa te inspire.
Daca ai tendinta sa verifici frecvent emailul, mesajele sau retelele de socializare pe parcursul zilei, s-ar putea sa acumulezi destul de mult timp facand aceste activitati. Pe langa faptul ca sunt consumatoare de timp, te intrerup de la ceea ce faci (scade concentrarea si productivitatea) si te pot incarca negativ. Creierul nostru este bombardat de stiri, imagini si alti stimuli care pot creste nivelul de stres si de anxietate, fara macar sa constientizam acest lucru.
Fie te incarci foarte mult, fie subestimezi timpul de care ai avea nevoie sa le realizezi, fie nu faci diferenta intre activitatile urgente si/sau importante si cele mai putin (sau deloc) urgente si/sau importante – sunt doar cateva aspecte care te pot tine departe de ceea ce iti propui sa realizezi si sa fii productiv.
Daca ai tendinta de a nota idei, planuri, schemet etc. in locuri diferite, fara a le aduna laolalta, exista riscul sa pierzi din informatii sau sa nu le ai pe toate in vedere atunci cand te organizezi sau iei decizii. Alege mai degraba solutia care iti este cel mai la indemana (o agenda pe care sa o ai tot timpul cu tine, notitele in telefon).
Un loc de munca in care nu te regasesti, o activitate care nu iti place, lipsa motivatiei in general sunt strans legate de o mai mica productivitate. Pe langa a renunta si a cauta altceva, daca acestea nu sunt niste optiuni viabile pentru tine, ce alte schimbari ai putea face astfel incat sa te motivezi mai mult?
Cateva idei despre cum sa ne motivam in munca – in acest articol.
Desi avem impresia ca realizam mai multor activitati simultan, mustitasking-ul presupune mutarea atentiei de la o sarcina la alta; intrucat creierul nu le poate procesa simultan pe ambele sau mai multe. De exemplu, daca lucrezi in timp ce asculti muzica sau dai scroll pe contul de Instagram implica mult timp pe care creierul il pierde comutand de la un context la altul.
Daca in timp ce lucrezi iti vin idei despre cu totul altceva decat la ce te concentrai, nu te intrerupe pentru a dezvolta acea idee, ci noteaza-o undeva si revino asupra ei ulterior.
(1) 14 Unique Productivity Tips: How to Be More Productive with Less Effort – https://www.scienceofpeople.com/productivity/