Munca si viata personala pot fi uneori dificil de gestionat astfel incat sa existe un echilibru. Cum putem face pentru a jongla eficient cu ambele si ce efecte poate avea un dezechilibru intre munca si viata personala?
Cuprins:
1. Munca si viata personala – informatii generale
2. De ce este necesar un echilibru intre munca si viata personala?
3. Cand apar dezechilibre intre viata profesionala si cea personala?
4. Cum gestionam echilibrul intre munca si viata personala
Munca si viata personala – informatii generale
Ne petrecem zilele alternand timpul dedicat profesiei cu timpul dedicat vietii personale. Insa uneori, din diferite motive, poate aparea un dezechilibru intre cele doua domenii. Dezechilibrul poate fi in ambele sensuri:
- Pe de o parte, timpul, energia, motivatia sunt dedicate semnificativ mai mult vietii profesionale decat celei personale.
- Pe de alta parte, problemele si ingrijorarile privind aspecte din viata personala pot acapara timpul si atentia pe care ar trebui sa le dedicam locului de munca.
Cu alte cuvinte, dezechilibrul apare cand aspecte ale unui domeniu il „invadeaza” pe celalalt. La dezechilibru se ajunge in timp, atunci cand in mod repetat si pe termen lung dispare granita care delimiteaza cele doua zone – munca si viata personala. In timp, apar efecte negative generale asupra eficientei in munca, sanatatii, relatiilor sociale.
Presiunea prea mare din cultura organizationala, dorinta de a face cat mai mult si cat mai bine in ambele domenii pot contribui la aparitia acestui dezechilibru. De asemenea, in contextul pandemiei de Coronavirus, cand unii angajati lucreaza de acasa, poate fi mai dificil sa puna limite intre cele doua zone.
Echilibrul dintre munca si viata personala in Romania
Conform Eurofound (Fundatia Europeana pentru Imbunatatirea Conditiilor de Viata si de Munca), problemele ce tin de echilibrul munca-viata persoanala sunt mult mai frecvente in Romania decat media in Uniunea Europeana. De exemplu, intr-un studiu realizat in 2016 s-a observat ca:
- 67% dintre respondentii romani au spus ca sunt prea obositi cand vin de la serviciu ca sa mai faca si alte activitati acasa de cel putin cateva ori in decursul unei luni, comparativ cu 59% dintre respondentii celorlalte state UE.
- 52% dintre respondentii romani au declarat ca au dificultati in a se ocupa de responsabilitatile de familie din cauza serviciului de cateva ori pe luna. Media in statele Uniunii Europene este de 38%.
- 36% dintre respondentii romani au spus ca au dificultati de concentrare la serviciu din cauza problemelor de acasa, in timp ce media pentru celelalte state europene este de 19%.
- O comparatie privind consecintele percepute ale dezechilibrului intre munca si viata personala intre barbati si femei a aratat ca barbatii romani se simt mult mai afectati decat femeile.
De ce este necesar un echilibru intre munca si viata personala?
Echilibrul intre cele doua domenii este esential pentru sanatatea fizica si emotionala si pentru relatiile sociale (de familie, de cuplu, cu prietenii).
Cand nu exista echilibru intre munca si viata personala, pot aparea o serie de costuri:
- Oboseala – Cu cat lucram mai mult si nu reusim sa ne odihnim si sa ne relaxam zilnic dupa orele de lucru, cu atat oboseala se acumuleaza, avand efecte negative asupra sanatatii si productivitatii.
- Stresul ridicat asociat timpului indelungat petrecut lucrand are consecinte negative asupra sanatatii, afectand, in timp, sistemul imunitar. Astfel, putem deveni mai vulnerabili la boli, incepand de la viroze respiratorii pana la probleme mai grave de sanatate. De exemplu, stresul cronic poate dubla riscul unui infarct. Pe termen lung, un stres cronic si coplesitor poate duce la epuizarea profesionala, respectiv burnout.
- Timpul limitat dedicat relatiei de cuplu, familiei, prietenilor poate duce la conflicte in relatii, pierderea unor momente importante alaturi de cei dragi.
- Scaderea productivitatii si eficientei in ceea ce facem. Mai multe ore de lucrat peste program nu inseamna automat mai multa eficienta sau productivitate. De asemenea, problemele din viata personala carora le dedicam timp si energie in timpul programului de lucru pot afecta direct eficienta in munca.
Cand apar dezechilibre intre viata profesionala si cea personala?
Echilibrul intre viata personala si cea profesionala este subiectiv si diferit de la o persoana la alta, in functie de varsta, domeniul de activitate, nevoi, prioritati, cum arata viata de familie etc. Totodata, echilibrul nu tine doar de orele dedicate muncii versus vietii personale. Pentru ca la un calcul simplu, am vedea ca alocarea timpului nu este echitabila. Din 24 de ore, 8 le dedicam serviciului, 8 le dormim, iar celelalte 8 trebuie sa le impartim pentru toate celelalte responsabilitati si sarcini pe care le avem acasa, in familie, intalnirile cu prietenii, activitatile placute si altele.
Cum ne dam seama daca exista un dezechilibru intre munca si viata personala:
- avem des zile in care stam peste program;
- odata incheiat programul de lucru, continuam sa raspundem la emailuri, telefon de serviciu, solicitari legate de activitatea profesionala; nu simtim niciodata ca programul de lucru chiar se termina;
- cand suntem alaturi de familie sau prieteni, ne gandim si/sau ne ingrijoram de multe ori la/despre aspecte legate de serviciu (ce a ramas nerezolvat, ce trebuie discutat in sedinta de maine etc.);
- nu reusim, nopti la rand, sa dormim suficient din cauza timpului indelungat lucrat, la care se adauga activitatile de acasa, cu familia, copiii etc.
- amanam frecvent iesiri si intalniri cu prietenii din cauza lipsei de timp liber.
Cum gestionam dezechilibrul intre munca si viata personala
Constientizarea dezechilibrului
In primul rand, pentru a regla situatia, trebuie sa ne dam seama ca suntem intr-un dezechilibru. Fie ca ne spun cei apropiati ca petrecem prea mult timp la serviciu, fie observam ca nu ne mai simtim confortabil cu cat timp si energie dedicam serviciului sau ca ritmul nostru de viata este haotic, decizia de a schimba ceva ne apartine.
Stabilirea limitelor intre serviciu si viata personala
Cu cat invatam sa punem limite clare intre viata profesionala si viata personala si sa le respectam, cu atat putem stabili un cadru pentru echilibru.
Cum putem face acest lucru? Separand timpul de lucru de timpul personal. Daca avem un program standard de lucru, putem stabili ca dupa incheierea lui sa limitam raspunsul la emailuri, la telefonul de serviciu sau a ne mai ocupa de activitati profesionale. In cazul muncii de acasa, stabilirea granitelor intre cele doua domenii poate fi mai dificila, dar nu imposibila. De asemenea, sa limitam lucratul in weekend-uri sau in vacante, incercand pe cat posibil sa ne deconectam in aceste zile libere de ce inseamna serviciu.
Gestionarea mai eficienta a timpului
Dezechilibrul intre cele doua domenii ale vietii poate fi o consecinta a unei gestionari ineficiente a timpului. Mai multe despre cum sa ne prioritizam activitatile in functie de importanta lor si cum sa ne petrecem timpul mai productiv gasiti in acest articol.
Mai multa grija fata de noi insine
O buna igiena a somnului, petrecerea timpului cu familia si prietenii, activitatea fizica sunt activitati esentiale care nu ar trebui limitate din cauza timpului prea mare dedicat muncii. Studiile de specialitate arata ca acestia sunt factori protectori pentru sanatatea si starea noastra de bine. In plus, ne ajuta sa putem face fata mai bine stresului. De aceea ar trebui sa facem tot posibilul pentru a nu ne priva de ei.
Ce altceva mai putem face?
- Sa ne stabilim zilnic niste obiecte realiste, realizabile. Cu cat avem mai mult control asupra muncii noastre, cu atat mai mult putem reduce stresul, arata studiile. Mai mult control inseamna sa putem decide noi metodele de lucru, ritmul, programul de lucru.
- Sa cerem ajutorul atunci cand ne simtim complesiti de incarcatura sarcinilor de lucru ori de activitatile si responsabilitatile de acasa.
- Sa luam pauze de la lucru. Pauzele scurte alaturi de o pauza mai mare pentru masa de pranz sunt foarte importante pentru capacitatea de concentrare si eficienta, oricat de neproductive ar parea. Nu putem sustine o activitate in care sa ne concentram intens mai mult de 90 de minute.
- Daca tendintele de perfectionism sunt cele care ne duc in dezechilibru munca – viata personala, sa incercam sa lucram cu standardele noastre nerealiste. Mai multe despre perfectionism in acest articol.
- Practicarea recunostintei in fiecare zi ne poate ajuta sa rupem ritmul haotic de zi cu zi si sa ne concentram pe ceea ce deja avem.
- Sa invatam sa spunem nu lucrurilor si solicitarilor pe care nu vrem sa le facem, dar pe care ne simtim obligati, din diverse motive, sa le facem. Putem incepe prin a prioritiza ceea ce e cu adevarat important pentru noi.
- Sa ne dedicam in fiecare zi timp pentru noi. In afara de munca si de toate responsabilitatile pe care le avem zi de zi, este important sa ne si relaxam mintea si corpul. De exemplu, sa ne reamintim de lucrurile si activitatile care ne fac placere. Si sa le reintroducem in programul nostru zilnic.
Beneficii oferite de companii in sprijinul echilibrului
In acelasi timp, si unele companii ofera angajatilor o serie de beneficii cu impact asupra echilibrului munca – viata personala. Iata cateva exemple: program mai scurt vinerea, program flexibil pentru parinti, posibilitatea de a lucra de acasa una sau mai multe zile pe saptamana, concedii de studii pentru studenti sau masteranzi, abonamente la sali de sport, posibilitatea schimbarii proiectului sau jobului in cadrul aceleiasi organizatii, daca persoana simte ca e necesar acest lucru etc.
Referinte:
(1) Work-life balance – https://www.mentalhealth.org.uk/a-to-z/w/work-life-balance
(2) Living and working in Romania – https://www.eurofound.europa.eu/ro/country/romania#worklife-balance
(3) Work Life Balance – https://www.mhanational.org/work-life-balance