Cu totii ne dorim sa fim mai organizati si sa avem o oarecare ordine in toate aspectele vietii. Iata de ce e bine pentru sanatate sa fii mai organizat si cateva recomandari in acest sens.
1. De ce e bine sa fii mai organizat
2. 5 Pasi pentru a fi mai organizat!
Este nevoie de un anumit nivel de organizare in viata noastra si probabil toti suntem organizati, desi la diferite niveluri. Oricat de dezorganizat crezi ca esti, cu siguranta pastrezi tacamurile in bucatarie si periuta de dinti in baie. Organizarea obiectelor de uz casnic este mult mai usor decat facut insa decat organizarea ideilor, a gandurilor, a muncii, a informatiilor etc. Organizarea te ajuta sa economisesti timp, sa fii mai increzator in tine, mai eficient, mai relaxat.
O casa sau un spatiu de lucru aglomerat sau dezorganizat afecteaza sanatatea fizica si mentala. Principalele riscuri sunt:
O buna organizare poate duce la o gandire mai buna. Luarea deciziilor si rezolvarea problemelor se bazeaza pe claritate, plus un acces la informatiile si instrumentele potrivite.
Organizarea poate avea urmatoarele beneficii:
Cand traiesti o viata organizata, faci lucrurile mai repede. Iti petreci mai putin timp cautand lucruri pierdute si mai mult timp cu oamenii pe care ii iubesti. Cand mediul din jur este haotic, e mai greu sa gasesti lucrurile de care ai nevoie, si astfel pierzi timp pretios. Astfel, fiind mai organizat castigi timp pentru a face lucruri placute cu cei dragi, pentru a petrece timp de calitate in familie si pentru a face activitati placute.
Mai mult echilibru in viata ta! Un stil de viata organizat te ajuta sa obtii claritate cand vine vorba de toate aspectele vietii. Castigi timp pe care il poti petrece eficient facand lucruri utile si benefice pentru tine.
Stabileste ceea ce vrei sa obtii si obiectivul final. Asta inseamna organizarea mintii si a ideilor. Noteaza pe o foaie cum ai vrea sa fie o zi, cum s-ar traduce organizarea pentru tine etc. Noteaza lucrurile care iti confera stare de bine si lucrurile sau obiceiurile de care ai vrea sa scapi.
Fixeaza-ti niste obiective clare si concise. Obiectivele te vor ajuta sa intelegi lucrurile pe care le vrei si pe care nu le vrei in viata ta. Obiectivele sunt importante pentru a-ti organiza mintea si pentru a-ti organiza viata, deoarece iti ofera ceva spre care sa te indrepti.
Scrie lucrurile pe care ai vrea sa le realizezi in saptamana viitoare, anul acesta sau de-a lungul vietii. Apoi, stabileste un plan etapizat pentru a le atinge. Viata este scurta, asigura-te ca faci ceea ce conteaza cel mai mult pentru tine.
Daca ati auzit vreodata zicala „O casa organizata inseamna o minte organizata”, acest lucru este complet adevarat. Pentru a te organiza, trebuie sa ai in primul rand un mediu organizat. Daca locuinta sau biroul tau sunt dezorganizate, inghesuite, cu lucruri raspandite, este dificil sa ai un sentiment de organizare sau scop mental. Pentru a-ti organiza viata, e bine sa faci o curatare profunda de sus in jos. Totul de la casa ta, la masina, la birou, toate trebuie curatate si organizate complet. Daca ai probleme cu amanarea, stabileste-ti sa petreci doar 10-15 minute in fiecare zi curatand si organizand lucrurile.
Citeste mai multe despre ordinea si curatenia in casa si efectele dezordinii asupra sanatatii.
Incearca sa ai o „zona de actiune” pe birou, unde pastrezi lucrurile de care ai nevoie pentru proiectul sau activitatea ta curenta. Acest lucru te va ajuta sa incepi rapid, sa eviti distragerile si sa ramai concentrata pe sarcina la indemana. Dupa terminarea unui proiect, poti face loc pentru urmatorul.
E bine sa ai o rutina zilnica, ce poate include activitatea profesionala, activitatea in locuinta si activitatea de relaxare sau personala. Ai grija ca rutina sa fie una realista si adaptata stilului tau de viata. Viata este o serie de rutine care se bazeaza pe obiceiuri. Aceste seturi obisnuite de comportamente sunt stabilite impreuna pentru a forma ziua noastra tipica. Construind rutine mai bune, poti sa gestionezi haosul cotidian si sa aduci o anumita ordine in viata. Fara rutine pozitive, viata devine doar un set de raspunsuri la stimuli care sunt „aruncati” din toate directiile. O rutina sanatoasa ajuta la promovarea unui stil de viata fericit si sanatos, impreuna cu un raspuns pozitiv la lucrurile pe care nu le putem controla.
Viata este un set de rutine si obiceiuri care devin inradacinate in noi. Exista unele obiceiuri bune pe termen scurt si exista si alte obiceiuri care ne vor ajuta sa obtinem succes pe termen lung in viata. Pentru a ne organiza viata si a schimba lucrurile, trebuie sa construim rutine mai bune. Este nevoie doar de actiuni constante si zilnice pentru a construi obiceiul in timp.
Poti folosi principiul lui Eisenhower sau matricea prioritatilor in care totul este clasificat dupa nivelul de urgenta si importanta. Totul poate intra in categoria de urgent sau nu e urgent, si important sau nu important.
Cand va puteti organiza sarcinile zilnice si sa clasificati lucrurile care se potrivesc in aceste patru cadrane, atunci puteti aborda mai bine lucrurile care sunt importante. Asadar, pentru a va organiza mai bine viata, utilizand obiectivele personale, puteti sa faceti liste zilnice care va vor permite sa va gestionati eficient timpul mult mai bine.
Managementul timpului te asigura ca actiunile tale te ajuta sa termini lucrurile pe care trebuie sa le faci. Pe masura ce te imbunatati la gestionarea timpului, se va simti ca ai mai mult timp. Un truc de gestionare a timpului merge mana in mana cu lista de prioritati.
Chiar daca nu poti face totul simultan, prioritizarea te ajuta sa afli care sunt sarcinile cele mai importante si care sarcini pot astepta. Daca stii cum sa prioritizezi, vei putea imparti munca in „bucati” mai mici. Apoi te poti concentra pe fiecare sarcina, pe rand, incepand cu cele mai importante.
Cu cat astepti sa faci ceva, cu atat mai dificil va fi sa-l faci. Daca vrei ca viata ta sa fie mai putin stresanta si mai putin solicitanta, atunci organizeaza-te cat mai repede. Depunerea efortului de a face lucrurile cat mai curand posibil va ridica greutatea asociata cu a le face mai tarziu.
E bine sa faci cate o sarcina pe rand, nu mai multe. Multitasking pare o idee buna, deoarece poti pretinde ca lucrezi de doua ori mai mult. Cu totii ne plictisim de sarcinile la care lucram, asa ca a trece la altceva poate parea un lucru bun. Problema este ca nu are cele mai bune rezultate.
Nimeni nu are o memorie perfecta si a incerca sa iti amintesti totul poate fi stresant. Asadar, obisnuieste-te sa iti notezi toate evenimentele, intalnirile, ideile si lucrurile pe care trebuie sa le faci. Poti folosi o agenda sau o aplicatie pe telefon sau computer.
Exista doua tipuri de instrumente de organizare care te ajuta sa te organizezi: instrumente traditionale si digitale. Instrumentele traditionale sunt prima alegere. Pentru unii oameni, o agenda clasica este cel mai bun mod de a detine controlul asupra informatiilor, ideilor, listelor si planurilor. Pe langa agenda sau o foaie de hartie, se pot folosi si calendare de birou sau de perete, jurnale, note adezive. Variantele digitale inseamna aplicatii de mobil, calendar online, memento-uri electronice etc. Important e sa alegi ce ti se potriveste cel mai bine!
Chiar daca nu puteti face totul simultan, prioritizarea va ajuta sa aflati care sunt sarcinile cele mai importante si care sarcini pot astepta. Daca stiti cum sa acordati prioritate, veti putea imparti munca in bucati mai mici. Apoi va puteti concentra pe fiecare sarcina, pe rand, incepand cu cele mai importante.
E bine sa faci cate o sarcina pe rand, nu mai multe. Multitasking pare o idee buna, deoarece poti pretinde ca lucrezi de doua ori mai mult. Cu totii ne plictisim de sarcinile la care lucram, asa ca a trece la altceva poate parea un lucru bun. Problema este ca nu are cele mai bune rezultate.
Inainte de a incepe ziua sau chiar cu o seara inainte noteaza-ti in agenda sau pe o foaie de hartie ce planuri ai pentru ziua respectiva. Planificarea zilei te va ajuta intotdeauna sa lucrezi la cele mai importante sarcini si sa nu uiti nimic.
Scrie lucrurile pe care ai vrea sa le realizezi in saptamana viitoare, anul acesta sau de-a lungul vietii. Apoi, stabileste un plan etapizat pentru a le atinge.
Cu cat astepti mai mult sa faci ceva, cu atat mai dificil va fi sa-l faci. Daca vrei ca viata ta sa fie mai putin stresanta si mai putin solicitanta, atunci organizeaza-te cat mai repede.