Stresul profesional este una dintre sursele considerabile de stres cu care ne confruntam si care a crescut in amploare in ultimii ani. Ce efecte poate avea si cum gestionam stresul la locul de munca?
(1) Informatii generale despre stresul profesional
(2) Cauzele stresului profesional
(3) Simptome si efecte ale stresului la locul de munca
(4) Solutii pentru a gestiona stresul profesional
(5) Masuri de prevenire
Stresul ocupational sau stresul la locul de munca este raspunsul organismului in fata cerintelor si presiunilor legate de locul de munca care nu se potrivesc cu abilitatile si cunostintele persoanei.
Circumstantele stresante de la locul de munca pot fi agravate atunci cand angajatii nu simt ca au sprijinul colegilor sau al superiorilor, la fel si in situatia lipsei de control asupra proceselor de lucru.
Stresul este o experienta subiectiva. In situatii de lucru identice, doua persoane pot resimti diferit presiunea, incarcarea cu sarcini, cerintele si conditiile de lucru.
Pe termen scurt, stresul motiveaza si mobilizeaza. Participarea la un interviu, un deadline strans pe care trebuie sa il respecti, un proiect nou pentru care nu ai toate cunostintele sau abilitatile – te motiveaza sa depui efort pentru a reusi. Insa cand te confrunti cu stresul excesiv pe termen lung, iti poate fi afectata productivitatea si performanta la lucru, iar efectele pot fi coplesitoare si in ceea ce priveste sanatatea fizica si emotionala.
Atunci cand stresul este excesiv si pe termen lung, persoana poate ajunge la burnout, daca nu ia masurile necesare pentru a gestiona epuizarea.
Orice loc de munca are si elemente stresante, chiar si atunci cand angajatilor le place mult ceea ce fac. Stresul profesional poata aparea in numeroase circumstante ale locului de munca.
Acesti factori tin de locul de munca si activitatea profesionala. Pot fi impartiti in factori legati de continutul muncii si factori legati de contextul locului de munca.
Factori privind continutul activitatii de lucru:
Factori privind contextul activitatii de lucru:
Factorii care tin de persoana si de relatiile cu ceilalti:
Anumite trasaturi de personalitate pot predispune persoanele la stres. Este vorba de cei cu o personalitate de tip A, caracterizati prin:
Sursele de stres pot fi numeroase. Insa conform Organizatiei Mondiale a Sanatatii, cel mai stresant tip de loc de munca este cel:
La polul opus, nivelul de stres este semnificativ mai mic atunci cand lucrurile stau invers:
Daca lucrezi intr-un mediu de lucru stresant, poti observa o serie de semne si manifestari ale stresului.
Cand stresul devine cronic, poate contribui la anxietate, insomnie, afectarea sistemului imun. De asemenea, stresul profesional poate deveni un factor de risc pentru depresie, boli cardiovasculare (hipertensiune arteriala, infarct), obezitate, tulburari digestive (gastrita, diaree); boli digestive (colon iritabil, rectocolita hemoragica), poliartrita, alergii, boli dermatologice, tulburari endocrine.
Pe langa impactul asupra sanatatii, stresul profesional poate avea efecte negative si indirect, prin modalitatile nesanatoase prin care angajatii incearca sa ii faca fata – consumul (sau excesul) de alcool, excesul alimentar, consumul de fast food, fumatul, consumul de droguri.
Efectele negative sunt si pentru companii:
Daca stresul profesional nu este gestionat, iar persoana este supusa stresului excesiv pe termen lung, se poate ajunge la epuizare, respectiv burnout.
Daca locul de munca este solicitant si simti ca iti sunt afectate performanta, productivitatea, sanatatea sau chiar relatiile interpersonale, poti lua masuri pentru a reduce stresul cu care te confrunti. Este important, totodata, sa observi daca exista si alte surse de stres si in viata persoanala.
Daca te confrunti cu stresul la locul de munca, poti incepe prin a identifica factorii de stres si modul in care reactionezi la acestia. Dintre toate conditiile de la locul de munca, unele sunt mult mai stresante decat restul. Afla daca poti evita aceste situatii stresante sau testeaza cum le poti gestiona. Apoi vezi care e modul tau de face fata stresului. Ai tendinta sa fumezi mai mult, sa bei mai mult alcool, sa eviti problemele? Si aici poti interveni, inlocuind aceste obiceiuri cu altele mai eficiente.
Oricat de solicitant este locul de munca, poti lua masuri pentru a preveni stresul excesiv si a te proteja de efectele sale negative. Toate metodele de gestionare a stresului profesional prezentate mai sus pot fi aplicate si pentru a-l preveni. In plus, pentru a preveni stresul la locul de munca, este importanta in primul rand adoptarea unei igiene de viata corecte: ritmul somn-veghe, activitate fizica, alimentatie, mentinerea echilibrului intre viata persoanala si cea profesionala. Atunci cand majoritatea timpului si energiei sunt dedicate serviciului, este foarte usor sa ajungi sa iti neglijezi sanatatea.
(1) Stress at the workplace – https://www.who.int/occupational_health/topics/stressatwp/en/
(2) Workplace Stress – https://www.stress.org/workplace-stress
(3) Coping with stress at work – https://www.apa.org/helpcenter/work-stress
(4) Stress in the Workplace – https://www.helpguide.org/articles/stress/stress-in-the-workplace.htm
(5) Workplace Stress – https://www.headsup.org.au/healthy-workplaces/workplace-stressors
(6) Stress in the workplace – https://www.apa.org/helpcenter/workplace-stress
Afla din articolul de mai jos mai multe despre turmeric latte – ce este, cum…
Afla din articol ce este sosul de mere, ce nutrienti contine, beneficii pentru sanatate, reteta…
Afla din articolul urmator ce este dermatilomania, cum se manifesta, ce efecte poate avea, cauze…
Afla din articolul de mai jos mai multe despre steatoree – care sunt semnele si…
Numeroase persoane din intreaga lume se confrunta cu sindromul de colon iritabil. Din pacate, exista…
Te confrunti cu hemoroizi? Iata care sunt cauzele, cum se manifesta, ce implica tratamentele medicale,…