Munca si viata personala pot fi uneori dificil de gestionat astfel incat sa existe un echilibru. Cum putem face pentru a jongla eficient cu ambele si ce efecte poate avea un dezechilibru intre munca si viata personala?
1. Munca si viata personala – informatii generale
2. De ce este necesar un echilibru intre munca si viata personala?
3. Cand apar dezechilibre intre viata profesionala si cea personala?
4. Cum gestionam echilibrul intre munca si viata personala
Ne petrecem zilele alternand timpul dedicat profesiei cu timpul dedicat vietii personale. Insa uneori, din diferite motive, poate aparea un dezechilibru intre cele doua domenii. Dezechilibrul poate fi in ambele sensuri:
Cu alte cuvinte, dezechilibrul apare cand aspecte ale unui domeniu il „invadeaza” pe celalalt. La dezechilibru se ajunge in timp, atunci cand in mod repetat si pe termen lung dispare granita care delimiteaza cele doua zone – munca si viata personala. In timp, apar efecte negative generale asupra eficientei in munca, sanatatii, relatiilor sociale.
Presiunea prea mare din cultura organizationala, dorinta de a face cat mai mult si cat mai bine in ambele domenii pot contribui la aparitia acestui dezechilibru. De asemenea, in contextul pandemiei de Coronavirus, cand unii angajati lucreaza de acasa, poate fi mai dificil sa puna limite intre cele doua zone.
Conform Eurofound (Fundatia Europeana pentru Imbunatatirea Conditiilor de Viata si de Munca), problemele ce tin de echilibrul munca-viata persoanala sunt mult mai frecvente in Romania decat media in Uniunea Europeana. De exemplu, intr-un studiu realizat in 2016 s-a observat ca:
Echilibrul intre cele doua domenii este esential pentru sanatatea fizica si emotionala si pentru relatiile sociale (de familie, de cuplu, cu prietenii).
Echilibrul intre viata personala si cea profesionala este subiectiv si diferit de la o persoana la alta, in functie de varsta, domeniul de activitate, nevoi, prioritati, cum arata viata de familie etc. Totodata, echilibrul nu tine doar de orele dedicate muncii versus vietii personale. Pentru ca la un calcul simplu, am vedea ca alocarea timpului nu este echitabila. Din 24 de ore, 8 le dedicam serviciului, 8 le dormim, iar celelalte 8 trebuie sa le impartim pentru toate celelalte responsabilitati si sarcini pe care le avem acasa, in familie, intalnirile cu prietenii, activitatile placute si altele.
Cum ne dam seama daca exista un dezechilibru intre munca si viata personala:
In primul rand, pentru a regla situatia, trebuie sa ne dam seama ca suntem intr-un dezechilibru. Fie ca ne spun cei apropiati ca petrecem prea mult timp la serviciu, fie observam ca nu ne mai simtim confortabil cu cat timp si energie dedicam serviciului sau ca ritmul nostru de viata este haotic, decizia de a schimba ceva ne apartine.
Cu cat invatam sa punem limite clare intre viata profesionala si viata personala si sa le respectam, cu atat putem stabili un cadru pentru echilibru.
Cum putem face acest lucru? Separand timpul de lucru de timpul personal. Daca avem un program standard de lucru, putem stabili ca dupa incheierea lui sa limitam raspunsul la emailuri, la telefonul de serviciu sau a ne mai ocupa de activitati profesionale. In cazul muncii de acasa, stabilirea granitelor intre cele doua domenii poate fi mai dificila, dar nu imposibila. De asemenea, sa limitam lucratul in weekend-uri sau in vacante, incercand pe cat posibil sa ne deconectam in aceste zile libere de ce inseamna serviciu.
Dezechilibrul intre cele doua domenii ale vietii poate fi o consecinta a unei gestionari ineficiente a timpului. Mai multe despre cum sa ne prioritizam activitatile in functie de importanta lor si cum sa ne petrecem timpul mai productiv gasiti in acest articol.
O buna igiena a somnului, petrecerea timpului cu familia si prietenii, activitatea fizica sunt activitati esentiale care nu ar trebui limitate din cauza timpului prea mare dedicat muncii. Studiile de specialitate arata ca acestia sunt factori protectori pentru sanatatea si starea noastra de bine. In plus, ne ajuta sa putem face fata mai bine stresului. De aceea ar trebui sa facem tot posibilul pentru a nu ne priva de ei.
In acelasi timp, si unele companii ofera angajatilor o serie de beneficii cu impact asupra echilibrului munca – viata personala. Iata cateva exemple: program mai scurt vinerea, program flexibil pentru parinti, posibilitatea de a lucra de acasa una sau mai multe zile pe saptamana, concedii de studii pentru studenti sau masteranzi, abonamente la sali de sport, posibilitatea schimbarii proiectului sau jobului in cadrul aceleiasi organizatii, daca persoana simte ca e necesar acest lucru etc.
(1) Work-life balance – https://www.mentalhealth.org.uk/a-to-z/w/work-life-balance
(2) Living and working in Romania – https://www.eurofound.europa.eu/ro/country/romania#worklife-balance
(3) Work Life Balance – https://www.mhanational.org/work-life-balance
Afla din articolul de mai jos mai multe despre turmeric latte – ce este, cum…
Afla din articol ce este sosul de mere, ce nutrienti contine, beneficii pentru sanatate, reteta…
Afla din articolul urmator ce este dermatilomania, cum se manifesta, ce efecte poate avea, cauze…
Afla din articolul de mai jos mai multe despre steatoree – care sunt semnele si…
Numeroase persoane din intreaga lume se confrunta cu sindromul de colon iritabil. Din pacate, exista…
Te confrunti cu hemoroizi? Iata care sunt cauzele, cum se manifesta, ce implica tratamentele medicale,…