Starea de bine la locul de munca – recomandari si solutii

Starea de bine la locul de munca este un concept general care include tot ceea ce tine de sanatatea fizica, psihica si mentala a angajatilor. Iata ce contribuie si ce reduce starea de bine la locul de munca si cum influenteaza aceasta viata angajatilor si rezultatele lor profesionale.

Cuprins:

1. Starea de bine la locul de munca – informatii generale
2. Factori care influenteaza starea de bine la locul de munca
3. Importanta starii de bine la locul de munca
4. Solutii pentru a imbunatati starea de bine la locul de munca

Starea de bine la locul de munca – informatii generale

O mare parte din viata ne-o petrecem la locul de munca. In timpul saptamanii, petrecem mai mult timp alaturi de colegi decat cu familia. Stres profesional, ore suplimentare, termene limita, colegi sau superiori dificili, stres financiar, dezechilibru intre viata profesionala si cea personala – sunt doar cateva dintre aspectele care pot avea un impact considerabil asupra starii noastre de bine.

Un loc de munca sanatos din perspectiva sanatatii mintale si a starii de bine este unul cu o atmosfera pozitiva, unde angajatilor le face placere sa lucreze, lucru care se reflecta in productivitatea lor, in initiativele pe care le au, in numarul redus de zile de concediu medical si in starea lor de bine. Pe de alta parte, starea de bine la locul de munca influenteaza atat sanatatea fizica si psihica, cat si performanta, productivitatea sau relatiile interpersonale.

Starea de bine la locul de munca depinde atat de companie si de conditiile de lucru pe care le ofera, dar si de angajati. Pe de o parte, angajatii pot alege sa lucreze in acele companii/medii pozitive, care le incurajeaza starea de bine; pe de alta parte, sunt o serie de masuri pe care le pot aplica individual, care sa sustina starea de bine la lucru.

Factori care influenteaza starea de bine la locul de munca

Factori care afecteaza negativ starea de bine

Stresul profesional este una dintre sursele considerabile de stres cu care ne confruntam si care a crescut in amploare in ultimii ani. Studiile privind stresul la locul de munca au identificat acesti factori care fiind predictori pentru un stres mai mare in contextul profesional.

Factori privind continutul activitatii de lucru

  • supraincarcarea cu sarcini;
  • suprasolicitarea (cantitate prea mare de informatii care trebuie procesata);
  • sarcini repetitive, monotone, neinteresante;
  • lipsa varietatii activitatilor de lucru;
  • conditii fizice speciale;
  • lucrul in schimburi;
  • stimulare excesiva sau insuficienta;
  • program neregulat, ore peste program;
  • ritm de lucru prea rapid sau prea lent;
  • program de lucru inflexibil;
  • lipsa controlului privind procesele, metodele, programul, mediul de lucru;
  • neparticiparea la luarea deciziilor la locul de munca;
  • activitate ce implica pericol fizic.

Factori privind contextul activitatii de lucru

  • insecuritatea locului de munca;
  • roluri profesionale neclare sau contradictorii;
  • putine oportunitati de crestere si dezvoltare (sau deloc);
  • obiective profesionale contradictorii sau asteptari de performanta neclare sau incorecte;
  • conflicte la locul de munca;
  • bullying, hartuire, discriminare, violenta;
  • activitatea solitara sau izolata;
  • obiective organizationale, strategii si structuri neclare;
  • lipsa suportului la locul de munca pentru dificultatile din viata personala;
  • absenta unor reguli sau politici organizationale care sa sustina un echilibru intre viata profesionala si cea personala;
  • presiunea ierarhiei;
  • conflicte mascate sau deschise;
  • critici;
  • dificultati de comunicare;
  • relatii dificile intre colegi;
  • lipsa suportului din partea colegilor si superiorilor.

Factori care contribuie la starea de bine la locul de munca

Un loc de munca unde este sustinuta sanatatea mintala si starea de bine a angajatilor se caracterizeaza prin aspecte precum:

  • existenta unor oportunitati de crestere si de dezvoltare, precum si sustinerea angajatilor in atingerea potentialului individual;
  • activitatea profesionala si locul de munca dau angajatilor un sens;
  • relatii interpersonale de calitate intre membrii echipei, intre care exista sustinere si sprijin, nu doar intre colegi, ci si din partea managerilor;
  • comunicare deschisa, munca in echipa, cooperare;
  • recunoasterea eforturilor, meritelor si succeselor profesionale ale angajatilor;
  • securitatea locului de munca, adica angajatii se pot baza pe acel loc de munca ca fiind o sursa sigura de venit;
  • conditii de lucru satisfacatoare, de la cele de baza (cum ar fi iluminatul natural; numarul corect de ore de lucru; resursele pe care angajatii le au la dispozitie pentru a-si face treaba) pana la cele mai complexe (incarcatura cu sarcini de lucru; independenta in realizarea activitatilor; feedback-ul periodic primit de angajati etc.);
  • compensatii si beneficii materiale corecte;
  • autonomia si varietatea activitatilor de lucru;
  • posibilitatea negocierii incarcarii cu sarcini si a ritmului de realizare a acestora.

Importanta starii de bine la locul de munca

Stresul profesional, relatiile dificile, conflictele, nevoile neimplinite la locul de munca au un impact semnificativ atat asupra starii de sanatate, cat si asupra rezultatelor profesionale (productivitatii si eficienta). Studiile arata ca atunci cand angajatii sunt fericiti la locul de munca, scade nivelul de absenteism.

Pe de alta parte, un loc de munca unde nu se pune accent pe starea de bine a angajatilor are o serie de efecte negative asupra lor:

  • Oboseala – Cu cat lucram mai mult si nu reusim sa ne odihnim si sa ne relaxam zilnic dupa orele de lucru, cu atat oboseala se acumuleaza, avand efecte negative asupra sanatatii si productivitatii.
  • Stresul ridicat asociat timpului indelungat petrecut lucrand are consecinte negative asupra sanatatii, afectand, in timp, sistemul imunitar. Astfel, putem deveni mai vulnerabili la boli, incepand de la viroze respiratorii pana la probleme mai grave de sanatate. De exemplu, stresul cronic poate dubla riscul unui infarct. Pe termen lung, un stres cronic si coplesitor poate duce la epuizarea profesionala, respectiv burnout.
  • Timpul limitat dedicat relatiei de cuplu, familiei, prietenilor poate duce la conflicte in relatii, pierderea unor momente importante alaturi de cei dragi.
  • Scaderea productivitatii si eficientei in ceea ce facem. Mai multe ore de lucrat peste program nu inseamna automat mai multa eficienta sau productivitate. De asemenea, problemele din viata personala carora le dedicam timp si enrgie in timpul programului de lucru pot afecta direct eficienta in munca.

Solutii pentru a imbunatati starea de bine la locul de munca

Sa avem grija de noi

Grija fata de sine, de sanatatea fizica si psihica, este un pas important in a ne mentine starea de bine. Alimentatia echilibrata, hidratarea, activitatea fizica, somnul suficient si de calitate, mentinerea unei vieti sociale, reducerea consumului de alcool si de substante – sunt cativa pasi simpli, la indemana oricui. E important sa tinem cont de ei si in timpul activitatii profesionale, in timpul programului de lucru. Exercitiile de respiratie, tehnicile de relaxare, meditatia (mindfulness) practicate cateva minute in fiecare zi ajuta la combaterea stresului si creste capacitatea de concentrare a atentiei.

Echilibrul intre viata profesionala si cea personala

Stabilirea unor limite clare intre viata profesionala si cea personala este o masura pe care o putem lua mai ales atunci cand resimtim dezechilibrul intre cele doua domenii. Cateva moduri prin care putem face acest lucru:

  • dupa incheierea programului sa nu mai verificam emailurile sau sa nu mai raspundem la telefon;
  • sa nu ne luam de lucru pentru acasa, decat in cazuri foarte urgente;
  • sa limitam lucratul in weekend-uri sau in vacante, incercand pe cat posibil sa ne deconectam in aceste zile libere de ce inseamna serviciu;
  • respectarea pauzelor de la locul de munca, chiar si in cazul lucratului de acasa; in aceste pauze, sa optam pentru activitati placute si relaxante, precum o discutie cu un coleg, o plimbare in aer liber, ridicarea din fata computerului, o gustare sanatoasa, o pauza de la telefonul mobil, luarea mesei de pranz cu colegii in locul mancatului in fata calculatorului etc.

Mai multe informatii despre echilibrul intre viata profesionala si cea personala si imposrtanta sa pentru starea de bine – in acest articol.

Comunicarea nevoilor la locul de munca

Cu cat comunicam nevoile noastre la locul de munca, cu atat sunt sanse mai mari sa ni le putem indeplini. Sa vorbim despre aspectele stresante cu care ne confruntam, sa propunem posibile solutii, sa clarificam aspectele neclare sau ambigui legate de responsabilitatile, criteriile de performanta, cerintele jobului etc. – sunt doar cateva aspecte care pot contribui la cresterea starii de bine la serviciu.

Masuri specifice pentru activitatea profesionala

  • Sa ne stabilim zilnic niste obiecte profesionale realiste, realizabile. Cu cat avem mai mult control asupra muncii noastre, cu atat mai mult putem reduce stresul, arata studiile. Mai mult control inseamna sa putem decide noi metodele de lucru, ritmul, programul de lucru.
  • Sa cerem ajutorul atunci cand ne simtim complesiti de incarcatura sarcinilor de lucru ori de activitatile si responsabilitatile de acasa.
  • Sa evitam multitasking-ul. Desi ofera iluzia realizarii cu succes a mai multor sarcini simultan, aceasta practica nu doar ca nu ne economiseste din timp, ci ne afecteaza productivitatea. Creierul nu proceseaza in acelasi timp doua sau mai multe sarcini, ci atentia se muta foarte rapid de la una la alta.
  • Sa invatam sa spunem nu lucrurilor si solicitarilor pe care nu vrem sa le facem, dar pe care ne simtim obligati, din diverse motive, sa le facem. Putem incepe prin a prioritiza ceea ce e cu adevarat important pentru noi.

Referinte:

(1) Stress at the workplace – https://www.who.int/occupational_health/topics/stressatwp/en/
(2) Work-life balance – https://www.mentalhealth.org.uk/a-to-z/w/work-life-balance
(3) Workplace wellbeing – https://www.blackdoginstitute.org.au/resources-support/wellbeing/workplace-wellbeing/
(4) The Benefits Of Wellbeing At Work – https://haptivate.co.uk/blog/the-benefits-of-wellbeing-at-work-where-to-start-what-works/
(5) What’s happening with well-being at work? – http://www.mentalhealthpromotion.net/resources/what-happening-with-well-being-at-work.pdf

Costin Oana

Oana Costin a absolvit Facultatea de Psihologie din Iasi si a urmat apoi un master in domeniul Psihologiei organizationale. In prezent este psihoterapeut in supervizare in Psihoterapie cognitiv-comportamentala. Este preocupata de sanatatea mentala, de starea de bine si de sanatate in general. Considera ca informarea corecta, din surse credibile si bazate pe dovezi stiintifice, este esentiala in luarea deciziilor in aceste arii. A inceput sa scrie articole de informare medicala colaborand cu Romedic.ro, iar acum continua aceasta activitate cu SfaturiMedicale.ro si mamisicopilul.ro.

Articole recente

Turmeric latte – ce beneficii poate avea?

Afla din articolul de mai jos mai multe despre turmeric latte – ce este, cum…

11 luni in urma

Sosul de mere – beneficii si utilizari

Afla din articol ce este sosul de mere, ce nutrienti contine, beneficii pentru sanatate, reteta…

11 luni in urma

Dermatilomania – cauze, simptome, tratament

Afla din articolul urmator ce este dermatilomania, cum se manifesta, ce efecte poate avea, cauze…

11 luni in urma

Steatoree – cauze, simptome, tratament

Afla din articolul de mai jos mai multe despre steatoree – care sunt semnele si…

11 luni in urma

8 Mituri despre sindromul de colon iritabil

Numeroase persoane din intreaga lume se confrunta cu sindromul de colon iritabil. Din pacate, exista…

11 luni in urma

8 Solutii pentru a ameliora disconfortul dat de hemoroizi

Te confrunti cu hemoroizi? Iata care sunt cauzele, cum se manifesta, ce implica tratamentele medicale,…

11 luni in urma