Dificultati la invatat – iata care sunt semnele si simptomele care pot indica faptul ca cel mic are anumite probleme de invatare si care sunt indicatiile in acest sens.

Cuprins:

1. Ce sunt dificultatile la invatat?
2. Dezvoltarea cognitiva a copilului
3. Dificultati la invatat vs dizabilitate de invatare
4. Simptome
5. Cauze
6. Cum stiu sigur daca cel mic are dificultati la invatat?
7. Optiunile de tratament
8. Sfaturi pentru parinti

Ce sunt dificultatile la invatat?

Dificultatile la invatat reprezinta un grup de tulburari care implica probleme in dobandirea si utilizarea tehnicilor de ascultare, vorbire, citire, scriere, rationament sau abilitati matematice. Aceste tulburari sunt specifice de la persoana la persoana.

Chiar daca o problema de invatare poate aparea impreuna cu alte afectiuni (de exemplu, tulburari senzoriale, tulburari intelectuale, probleme sociale si emotionale) sau influente de mediu (de exemplu, diferente culturale, instructiuni de invatare insuficiente sau nepotrivite), aceasta nu este rezultatul direct al acestor conditii.

Dezvoltarea cognitiva a copilului

Dezvoltarea cognitiva se refera la dezvoltarea unor abilitati de gandire si invatare, incluzand limbajul, atentia, planificarea, capacitatea de rezolvare a problemelor si memoria.

Desi copiii se nasc cu anumite tendinte de invatare mostenite, este necesar un mediu care sa stimuleze invatarea si dezvoltarea pentru a li se imbunatati si asigura copiilor accesul la potentialul lor de invatare. Parintii si adultii din jur joaca un rol vital in stimularea si sprijinirea invatarii copilului.

Atunci cand intalnesc experiente noi, copiii cauta informatii pe care le pot folosi pentru a confirma, adauga sau pentru a-si schimba ideile lor. Cand un copil se confrunta cu un eveniment nou, incearca sa inteleaga noua experienta, comparand-o cu ceea ce stie deja. Daca, totusi, noua experienta nu corespunde cu ceea ce deja cunoaste, acest lucru il stimuleaza pe copil sa vina cu idei noi sau cu modalitati de a intelege mai bine. Prin completarea sau adaptarea ideilor vechi si punerea impreuna a ideilor, copiii isi construiesc noi cunostinte.

Modele de dezvoltare in gandirea si invatarea copiilor

Este important sa ne amintim ca fiecare copil se dezvolta la o rata diferita si ca diferentele individuale sunt comune. Diferentele se pot datora tendintelor mostenite ale copiilor, experientelor si oportunitatilor la care sunt expusi sau o combinatie a celor doua.

Iata cateva exemple comune despre modul in care gandirea si limbajul copiilor se dezvolta in timp:

Dezvoltarea abilitatilor de gandire

  • la 5 ani majoritatatea copiilor poate gandi si isi poate imagina obiecte in minte vazute anuterior;
  • la 8 ani, in general pot gandi logic despre obiecte reale pe care le-au mai vazut, gandesc in „alb si negru”, adica ce e fie bun, fie rau, si cel mai bine invata din lucruri practice;
  • la 12 ani incep sa gandeasca mai ipotetic, mai creativ si abstract si pot intelege idei fara sa le fi experimentat.

Dezvoltarea limbajului

  • la 5 ani au un vocabular de peste 2000 cuvinte, si invata 5-10 noi cuvinte pe zi in general; pot folosi mai multe cuvinte in aceeasi propozitie;
  • la 8 ani inteleg instructiunile si le pot urma in mai multi pasi si le place sa descrie experiente personale in detalii;
  • la 12 ani folosesc propozitii mai complexe, inteleg ca sunt mai multe moduri de a folosi limbajul si de a comunica.

Conversatia este, de asemenea, o modalitate importanta pentru copii de a-si dezvolta abilitatile lingvistice. Conversatia indruma atentia copiilor asupra unor detalii importante ale unui eveniment sau experiente, ajutandu-i astfel sa invete. Limbajul implica mai mult decat sa vorbesti. Acesta include, de asemenea, utilizarea limbajului corporal si a gesturilor, ascultarea si intelegerea a ceea ce spun ceilalti.

Dezvoltarea atentiei

  • la 5 ani are o capacitate redusa de atentie, de maximum 15 minute;
  • la 8 ani are abilitatea de a se concentra pe un singur lucru la un moment dat, incepe sa ignore mai bine sursele de distragere si are dorinta de a indeplini anumite sarcini;
  • la 12 ani are capacitatea mult mai buna de atentie si poate sta concentrat pe completarea unei singuri sarcini.

Pe masura ce copiii cresc, sunt capabili sa isi concentreze mai bine atentia asupra unei anumite sarcini si sunt mai putin distrasi. Parintii si profesorii pot ajuta copiii sa invete sa-si concentreze atentia prin a scoate in evidenta lucruri care sunt deosebit de importante sau interesante, sau de a cere copiilor feedback pentru ceea ce au observat. Este normal ca multi copii mici sa aiba dificultati in a-si focaliza atentia. Acest lucru poate fi in general abordat cu indrumare si practica.

Dezvoltarea memoriei și rezolvarea problemelor

  • la 5 ani pot lua decizii simple pe cont propriu (aleg ce imbracaminte sa poarte, de exemplu) si pot memora informatii de baza;
  • la 8 ani au mai bine dezvoltata abilitatea de rezolvare a problemelor (jucarii care nu se potrivesc, de exemplu);
  • la 12 ani pot rezolva probleme complexe si au abilitati de memorie care se imbunatatesc permanent.

Memoria este cruciala pentru invatare, deoarece copiii trebuie sa fie capabili sa pastreze ideile invatate anterior, astfel incat sa poata construi pe baza lor altele noi.

Abilitatile de planificare si de rezolvare a problemelor continua sa se dezvolte pe masura ce copiii sunt invatati la scoala sa gandeasca si sa rezolve problemele. Parintii si ingrijitorii pot sprijini acest tip de invatare punand intrebari precum „Ce se intampla daca …?” Sau „Cum am putea rezolva acest lucru?” si apoi indrumand copiii prin pasii de rezolvare a problemelor.

Intelegerea opiniilor altora

Intelegerea faptului ca alte persoane au opinii diferite se dezvolta odata cu varsta. Copiii mici tind sa creada ca toata lumea gandeste la fel ca ei. Ascultarea parerilor altora ajuta la stimularea gandirii copiilor. Din acest motiv, copiii beneficiaza adesea de activitatile specifice la clasa, care implica invatarea sau activitatile in grupuri mici. Invatarea cooperativa cu alti copii incurajeaza, de asemenea, comportamentul social pozitiv.

Dificultati la invatat vs dizabilitate de invatare

Nu exista o interpretare unica sau o definire consensuala a termenilor „dificultate de invatare„” si ”dizabilitate de invatare”. Pe scurt, insa:

  • Dificultate = obstacol ce poate fi trecut
  • Dizabilitate = ceva care produce incapacitatea de a efectua acel lucru

Dificultate de invatare poate fi orice problema de invatare sau emotionala care afecteaza substantial capacitatea unei persoane de a invata.

Dizabilitatea de invatarea este o conditie care persista pe tot parcursul vietii, care incepe inainte de maturitate, afecteaza dezvoltarea si necesita ajutor pentru intelegerea informatiilor, a dezvoltarii abilitatilor si a dobandirii independentei.

Diferenta dintre dificultatile de invatare si dizabilitatile de invatare este o problema destul de complexa. O dificultate de invatare nu afecteaza inteligenta generala, in timp ce o dizabilitate de invatare este legata de o afectiune cognitiva generala. Dificultatile la invatare si dificultatile specifice de invatare presupun un mic decalaj intre abilitatile cognitive ale copilului si performantele la scoala. Dizabilitatile sau tulburarile de invatare sunt asociate cu anumite afectiuni sau sindroame medicale. Astfel de probleme pot fi asociate sau nu cu anumite tulburari de comportament.

Dificultati specifice de invatare

Exemple de dificultati specifice de invatare:

  • Dispraxia se refera la dificultati in ceea ce priveste abilitatile motorii fine, cum ar fi controlul unui creion, foarfecele si coordonarea ochi-mana.
  • Dislexia este o tulburare de limbaj care determina copiii sa inverseze cuvintele. Persoanele cu dislexie pot avea dificultati in ceea ce priveste lectura, ortografia si scrierea, impreuna cu dificultati in intelegerea si exprimarea limbajului.
  • Discalculia se refera la dificultati legate de matematica, cum ar fi calculul, amintirea formulelor matematice si invatarea timpului si a conceptelor de bani. Semnele discalculiei se schimba in timp.
  • Disgrafia se refera la dificultatea scrierii. Scrisul de mana este un proces complex, care implica prelucrarea informatiilor si punerea gandurilor pe hartie prin coordonarea vizuala si a miscarii instrumentului de scris pentru a forma litere si cuvinte.

Dizabilitatile de invatare

Copiii cu dizabilitati de invatare au adesea mai multe dificultati persistente in anumite domenii academice, ca urmare a unei tulburari neurodevelopmentale care are la baza o interactiune a factorilor genetici, cognitivi si de mediu. Una dintre trasaturile definitorii ale unei dizabilitati specifice de invatare este aceea ca dificultatea persista, in ciuda instructiunilor si interventiilor adecvate.

Copiii cu dizabilitati de invatare intampina dificultati care au un impact pe tot parcursul vietii, nu percep sau nu prelucreaza informatiile la fel de eficient sau exact ca cei fara o tulburare de invatare. De asemenea, pot avea un istoric familial de dificultati de invatare si nu raspund la interventia adecvata in modul asteptat.

Simptome

Dificultati obisnuite intalnite adesea (dar nu intotdeauna) la un copil cu dificultati la invatat:

  • dezvoltarea lenta a vocabularului, de multe ori incapacitatea de a gasi cuvantul potrivit;
  • dificultati in invatarea si memorarea unor numere, a alfabetului, a zilelor saptamanii, a culorilor etc.;
  • probleme de citire;
  • probleme de scriere;
  • rezultate slabe la scoala, fara un motiv clar;
  • agitatie si copilul este distras usor;
  • probleme in interactiunea cu colegii;
  • probleme in urmarea instructiunilor si a rutinelor;
  • dificultati de planificare;
  • abilitatile motorii fine se dezvolta mai lent;
  • confunda semnetele aritmetice (+, -, x, /, =);
  • inverseaza litere sau confunda cuvinte;
  • este distras usor;
  • relatii sociale problematice;
  • emotivitate crescuta sau hipersensibilitate  (probleme in ceea ce priveste inteligenta emotionala);
  • isi pierde cu usurinta interesul;
  • nu urmeaza instructiunile;
  • reactioneaza lent la stimuli;
  • lipsa persistentei – nu indeplineste sarcini si trece de la o sarcina neterminata la alta;
  • visator – nu pare sa asculte sau sa urmeze instructiunile oferite etc.

Semne si simptome in functie de varsta

PRESCOLARI

  • probleme de pronuntie si de gasire a cuvintelor potrivite;
  • lipsa ritmului in vorbire;
  • probleme cu controlul instrumentelor de scris, a foarfecelor etc.;
  • probleme la invatarea numerelor, zilelor saptamanii, alfabetului, formelor, culorilor etc.;
  • probleme cu urmarea rutinelor sau a instructiunilor;
  • probleme de motricitate fina, ca incheierea nasturilor etc.

6-9 ANI

  • probleme de conectare a sunetelor si literelor;
  • probleme de vorbire – formarea sunetelor;
  • incurca anumite cuvinte la citire;
  • deprinde mai lent anumite abilitati;
  • greseli frecvente de vorbire, la cuvinte aparent simple;
  • dificultati in intelegerea anumitor concepte matematice;
  • probleme cu redarea timpului etc.

10- 13 ANI

  • dificultati in ceea ce priveste abilitatile matematice;
  • probleme de intelegere a textelor scrise si citite;
  • dificultati in rezolvarea problemelor;
  • evitarea scrierii sau a citirii cu voce tare;
  • scris de mana indescifrabil sau slab descifrabil;
  • probleme de organizare si de urmare a rutinelor;
  • probleme de atentie etc.

Cele mai multe dificultati de invatare sunt clasificate ca dificultati de invatare verbale sau non-verbale.

Dificultati la invatat verbale

Reprezinta dificultate la folosirea si intelegerea cuvintelor vorbite si scrise. Unele persoane cu dizabilitati de invatare verbala pot citi sau scrie in mod adecvat, dar au probleme cu alte aspecte ale limbajului.

Dificultati la invatat non-verbale

Reprezinta dificultate cu actul de scriere, deoarece creierul incearca sa coordoneze multiplele sarcini simultan. Poate implica si dificultate in prelucrarea a ceea ce vad si dificultati in intelegerea unor concepte abstracte.

Cauze

De cele mai multe ori, expertii nu cunosc motivul pentru dificultati la invatat. O dificultate la invatat NU inseamna ca persoana este mai putin inteligenta sau ca este lenesa.

Factorii care pot creste riscul de dificultati la invatat pot include:

  • anumite probleme de dezvoltare fizica sau anumite afectiuni deja existente, autismul;
  • probleme structurale – cu oasele, muschii, sistemul nervos etc.;
  • deficite biochimice – deficite nutritive, toxicitate, probleme si dezechilibre digestive, alergii alimentare, intolerante ce pot afecta absorbtia macro si micronutrientilor necesari pentru buna functionare a sistemului nervos;
  • cauze de mediu – mucegaiuri, alergeni;
  • traume emotionale si alte probleme psihologice;
  • factori ereditari etc.

Urmatorii factori pot sta la baza problemelor de citire, scris, ortografie, concentrare si multe abilitati fizice, emotionale si sociale:

  • controlul postural;
  • echilibrul – dezvoltare vestibulara;
  • dezvoltarea proprioceptiei – simt al miscarii corpului;
  • lateralitate/ dominanta;
  • coordonare ochi-mana si coordonarea vocala – abilitati motorii fine;
  • simturile – probleme cu auzul sau cu vazul, de exemplu;
  • starea de bine a copilului etc.

Cum stiu sigur daca cel mic are dificultati la invatat?

Daca observati anumite simptome la copil care arata ca ar putea avea o dificultate de invatare, discutati cu medicul, profesorul sau consilierul scolar al copilului. De asemenea, puteti sa intrebati copilul despre orice probleme pe care le poate intampina la scoala.

Copilul poate fi supus unor teste si analize medicale si psihologice pentru a se identifica exact cauza problemei. Un singur test nu poate diagnostica o dificultate de invatare. Testele pot include teste de citire si scriere, precum si teste care se concentreaza pe personalitatea copilului, pe stilul de invatare, pe abilitatile de limbaj si pe capacitatea de rezolvare a problemelor, dar si analiza IQ-ului (coeficientul de inteligenta).

Optiunile de tratament

Interventia si tratamentul timpuriu pot remedia pe deplin unele tulburari de invatare. De asemenea, familia si profesorii pot ajuta copiii care au dificultati persistente sa aiba rezultate mai bune la scoala, precum si in alte domenii ale vietii. Daca cel mic are dificultati la invatat, medicul poate recomanda urmatoarele:

Ajutor suplimentar la invatare – meditatii

Un specialist in lectura, un profesor de matematica sau un alt profesionist instruit poate ajuta copilul sa isi imbunatati abilitatile academice. Este necesar ca acesta sa stie de problema copilului si sa adapteze tehnicile de predare la nevoile celui mic.

Terapie

In functie de tulburarea de invatare, unii copii ar putea beneficia de terapie. De exemplu, terapia de vorbire poate ajuta copiii care au dizabilitati lingvistice. Terapia ocupationala ar putea ajuta la imbunatatirea abilitatilor motorii ale unui copil care are probleme de scriere.

Abordarile si activitatile de terapie ocupationala care pot sprijini copilul includ:

  • abordarea multi-senzoriala – folosirea a cat mai multor simturi diferite, cum ar fi stimuli vizuali, ascultarea, vorbirea si executarea;
  • strategii vizuale – pot ajuta la citirea, ortografia si finalizarea sarcinilor (include tabele, grafice, imagini etc.);
  • instructiuni si planificare pentru a intelege mai bine pasii si ideile;
  • strategii de management – oferirea de strategii de gestionare in situatii in care copilul nu intelege ceva (de exemplu, sa ridice mana atunci cand solicita ajutor, sa solicite repetarea intrebarii etc);
  • jocuri distractive pentru a invata mai usor;
  • tehnici pentru imbunatatirea stimei de sine si reducerea frustrarilor etc.

Medicamente

Medicul poate recomanda medicamente pentru a diminua cauzele unei probleme de invatare. Daca are depresie sau anxietate severa, medicamentele ar putea ajuta.

Medicina complementara si alternativa

Unele cercetari arata ca tratamente complementare si alternative, cum ar fi terapia prin muzica sau terapia prin arta, pot aduce beneficii copiilor care au tulburari de invatare. Sunt, totusi, necesare cercetari suplimentare.

Sfaturi pentru parinti

Complicatiile dificultatilor la invatat netratate:

  • dificultati in indeplinirea unor instructiuni acasa, la scoala etc.;
  • dezvoltarea insuficienta a vocabularului;
  • neintelegerea glumelor, a limbajului figurativ, inclusiv la emisiuni TV, filme, in carti etc.;
  • lipsa claritatii vorbirii;
  • afectarea increderii in sine;
  • agresivitate;
  • anxietate;
  • dificultati in mediul scolar si afectarea performantelor academice;
  • afectarea abilitatilor motorii fine.

Ce puteti face pentru a va ajuta copilul?

  • Documentati-va cat mai mult despre problema de invatare a copilului pentru a intelege care sunt cauzele, simptomele si cum il puteti ajuta.
  • Invatati care este stilul lui de invatare. De exemplu, daca copilul intelege mai mult atunci cand asculta, cand vede imagini sau cand vorbeste.
  • Explicati-i copilului despre aceasta problema pe intelesul lui. Oferiti-i toata dragostea, sprijinul, intelegerea si rabdarea. Spuneti-i ca este la fel de inteligent ca ceilalti copil si ajutati-l sa inteleaga ca problema lui are rezolvare. Psihologul sau terapeutul va poate oferi sfaturi si va poate ajuta sa explicati problema copilului intr-un mod pe care el il poate intelege.
  • Incurajati-va copilul sa exploreze multe tipuri diferite de activitati.
  • Oferiti-i copilului sansa de a-si asuma responsabilitati familiale si de a lua propriile decizii si alegeri. Un sentiment de control este un puternic constructor de stima de sine.
  • Laudati-va copilul atunci cand se descurca bine in orice activitate scolara sau alte activitati. Incurajati-l sa observe lucrurile pozitive din viata si sa vada ca dificultatile de invatare sunt doar o mica parte din ceea ce este.
  • Utilizati instructiuni simple si defalcati sarcinile in mai multi pasi mici. Finalizarea acestor sarcini poate ajuta copilul sa-si construiasca aptitudini specifice si incredere in sine.

ATENTIE!

Trebuie sa intelegem faptul ca FIECARE COPIL ESTE UNIC si are PROPRIUL RITM DE DEZVOLTARE si de deprindere a anumitor abilitati. Daca cel mic se dezvolta in alt ritm, de cele mai multe ori nu este nicio problema de care sa ne facem griji. Insa, daca aveti anumite semne de intrebare sau ingrijorari, este bine sa solicitati ajutorul medical de specialitate. Depistate la timp, dificultatile de invatare sunt mai usor de gestionat si astfel ajutati copilul sa depaseasca aceste probleme.

Referinte:
(1)Learning and learning difficulties, link: https://www.kidsmatter.edu.au/mental-health-matters/learning-and-learning-difficulties
(2) Learning disabilities, link: https://www.asha.org/public/speech/disorders/Learning-Disabilities/
(3) Learning disabilities and disorders, link: https://www.helpguide.org/articles/autism-learning-disabilities/learning-disabilities-and-disorders.htm/
(4) Learning disabilities, link: https://my.clevelandclinic.org/health/diseases/4865-learning-disabilities-what-you-need-to-know
(5) Learning disabilities, link: https://raisingchildren.net.au/school-age/school-learning/learning-difficulties/learning-disabilities-signs-and-support
(6) Learning disorders, link: https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/childrens-health/in-depth/learning-disorders/art-20046105

Malina Mancas

Absolventa a Facultatii de Bioinginerie Medicala - Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi, si a unui masterat de Bioinginerie Clinica.

Articole recente

Turmeric latte – ce beneficii poate avea?

Afla din articolul de mai jos mai multe despre turmeric latte – ce este, cum…

2 ani in urma

Sosul de mere – beneficii si utilizari

Afla din articol ce este sosul de mere, ce nutrienti contine, beneficii pentru sanatate, reteta…

2 ani in urma

Dermatilomania – cauze, simptome, tratament

Afla din articolul urmator ce este dermatilomania, cum se manifesta, ce efecte poate avea, cauze…

2 ani in urma

Steatoree – cauze, simptome, tratament

Afla din articolul de mai jos mai multe despre steatoree – care sunt semnele si…

2 ani in urma

8 Mituri despre sindromul de colon iritabil

Numeroase persoane din intreaga lume se confrunta cu sindromul de colon iritabil. Din pacate, exista…

2 ani in urma

8 Solutii pentru a ameliora disconfortul dat de hemoroizi

Te confrunti cu hemoroizi? Iata care sunt cauzele, cum se manifesta, ce implica tratamentele medicale,…

2 ani in urma