Telemedicina si consultatiile online – beneficii si exemple de astfel de servicii

Telemedicina – avantaje si dezavantaje – In contextul pandemiei COVID-19, multe centre medicale, cabinete si companii private de telemedicina iau toate masurile pentru ca evaluarile si consultatiile medicale online sa fie disponibile pentru cat mai multe persoane.

Cuprins:

1. Ce este telemedicina?
2. Telemedicina si tele-sanatate
3. Forme de servicii de telemedicina
4. Telemedicina – avantaje
5. Telemedicina – dezavantaje
6. Telemedicina in perioada pandemiei – servicii de telemedicina in Romania

Ce este telemedicina?

Telemedicina este aplicarea serviciilor medicale folosind tehnologia pentru a oferi ingrijire la distanta. Un medic dintr-o locatie foloseste o retea de telecomunicatii pentru a oferi ingrijiri unui pacient aflat intr-o alta locatie. Se refera practic la furnizarea de servicii medicale la distanta, prin comunicare in timp real in doua sensuri – intre pacient si furnizorul de asistenta medicala. Se folosesc mijloace electronice audio si vizuale. Nu inlocuieste consultatiile fata in fata 100%, ci le completeaza. Monitorizarea la distanta este un alt aspect al telemedicinei.

Telemedicina si tele-sanatate

Termenul de tele-sanatate (telehealth) include o gama larga de tehnologii si servicii folosite pentru a oferi ingrijiri pacientilor si pentru a imbunatati sistemul de asistenta medicala in ansamblu. Se refera la o gama mai larga de servicii de asistenta medicala la distanta decat telemedicina. Potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii, telehealth include „functii de monitorizare, sustinere a a sanatatii si sanatate publica”. Telehealth este un subset de e-Sanatate (eHealth), care include si furnizarea de informatii medicale pentru profesionistii din domeniul sanatatii si pentru pacienti. Include si educatia si instruirea personalului din sanatate si gestionarea sistemelor de sanatate prin internet si telecomunicatii.

Telemedicina este un subset de telehealth care se refera la furnizarea de servicii de asistenta medicala la distanta, prin utilizarea tehnologiei de telecomunicatii. Tehnologia aceasta este frecvent utilizata pentru controale de monitorizare, managementul afectiunilor cronice. Este folosita si pentru recomandarea medicamentelor, consultatii de specialitate si o serie de alte servicii clinice care pot fi furnizate de la distanta prin conexiuni video si audio sigure.

Astfel, telemedicina se refera in mod special la serviciile clinice la distanta, in timp ce telehealth se poate referi si la servicii non-clinice la distanta.

Forme de servicii de telemedicina si ehealth

Medicii si pacientii pot utiliza telemedicina pentru urmatoarele:

  • evaluare si consultatii online – pentru a vedea daca pacientul are nevoie sau nu de tratament in persoana;
  • oferirea de recomandari si anumite ingrijiri medicale, cum ar fi consultatii pentru starea mentala si evaluari pentru infectii minore;
  • monitorizare la distanta;
  • pentru a prescrie sau reinnoi retete si scrisori medicale.

Consultatiile online

Cel mai cunoscut tip de serviciu de telemedicina utilizat astazi este consultatia online. Implica o consultatie online pe diferite platforme, audio si video, care are loc intre medic si pacientul care solicita ingrijiri. Se evita vizitele la cabinet din diferite motive. Poate ajuta la furnizarea de servicii de asistenta medicala in zone care nu au la fel de multe optiuni de asistenta medicala, cum ar fi zonele rurale.

Monitorizare la distanta – telemonitorizare

Este folosita mai ales in randul pacientilor care se confrunta cu afectiuni cronice. Personalul medical poate colecta, analiza si monitoriza datele medicale ale pacientului in timp real. Se folosesc diferite dispozitive de colectare a datelor, cu senzori.

Sanatate mobila – mHealth

Presupune folosirea de dispozitivele inteligente, cum ar fi tablete, ceasuri inteligente si smartphone-uri impreuna cu aplicatiile software pentru a sprijini asistenta medicala continua. Exista o gama larga de dispozitive si aplicatii medicale care pot monitoriza diferiti parametri, de la aportul zilnic nutritional al unei persoane pana la nivelul glicemiei la persoanele diabetice. Organizatia Mondiala a Sanatatii a definit mHealth drept „utilizarea tehnologiilor mobile si wireless pentru a sprijini atingerea obiectivelor de sanatate”.

Diferenta dintre mHealth si telehealth este ca telehealth se refera la toate formele de asistenta medicala prin utilizarea tehnologiei moderne, in timp ce mHealth se refera la conceptul de auto-ingrijire cu ajutorul unor tehnologii de consum precum aplicatiile pentru smartphone si tableta. Acestea le permit utilizatorilor sa capteze date medicale proprii, fara asistenta sau interpretarea unui medic. Asadar, spre deosebire de telehealth, care cuprinde interactiunea medic-pacient, mHealth este limitata din acest punct de vedere.

Astfel, mHealth este mai mult o tehnologie orientata spre utilizator, care se incadreaza de obicei in categoriile de sport, fitness, nutritie si wellness.

Telemedicina – avantaje

Rolul real al telemedicinei in prezent consta in comoditatea pe care o ofera pacientilor si medicilor prin oferirea de servicii medicale la distanta. Este extrem de utila in monitorizarea pacientilor cu boli cronice precum diabetul. Astfel de pacienti nu au probleme medicale imediate, dar necesita sprijin pentru ajustarea dozelor de medicamente, regimuri de viata, reinnoiri de retete si scrisori medicale etc.

De asemenea, timpul de asteptare este mai mic pentru o consultatie. La aceasta se adauga accesul pe care il ofera la diagnostic si tratament medical de inalta calitate si costul mai mic al majoritatii consultatiilor. Consultatiile de telemedicina pot fi programate astfel incat sa urmeze dupa toate investigatiile de laborator necesare sau monitorizarea semnelor vitale. Beneficiul cel mai mare este in domeniile teleradiologie, tele-psihiatrie si psihoterapie online, tele-cardiologie, tele-ingrijire (telecare) si tele-dermatologie.

Beneficii pentru pacient

  • Convenabil – Consultatia este facuta din confortul propriei locuinte, fara nevoia de deplasare la cabinet. Telemedicina le permite oamenilor sa acceseze servicii medicale din intimitatea propriei case. Acest lucru poate insemna ca o persoana nu trebuie sa isi ia liber de la serviciu, de exemplu.
  • Acces in anumite zone si pentru anumite grupuri de persoane – Pot fi utile astfel de servicii pentru pacientii din zonele rurale, de exemplu, care pot astfel primi servicii de specialitate, fara sa se deplaseze pe distante lungi.  Telemedicina faciliteaza, de asemenea, accesul persoanelor cu dizabilitati la servicii medicale. Poate imbunatati si accesul pentru alte grupe de persoane, inclusiv adultii in varsta, persoanele izolate geografic etc.
  • Ingrijiri preventive – Telemedicina poate facilita accesul persoanelor la ingrijiri preventive care le imbunatatesc sanatatea si calitatea vietii pe termen lung.
  • Incetinirea raspandirii infectiilor –  Prezentarea la cabinet in caz de infectie ce se transmite usor expune alti pacienti si personalul medical la infectare. Acest lucru poate fi deosebit de periculos pentru persoanele cu afectiuni subiacente sau cu sistem imunitar slabit. Telemedicina elimina riscul de a transmite o infectie la cabinetul medicului.

Beneficii pentru furnizorii de servicii medicale

  • Reducerea cheltuielilor generale – Furnizorii care ofera servicii de telemedicina pot suporta mai putine costuri generale.
  • Flux de venituri suplimentare – Medicii pot constata ca telemedicina completeaza veniturile, deoarece le permite sa ofere ingrijire mai multor pacienti.
  • Reducerea anularii sau neprezentarii la consultatia programata –  Datorita comoditatii pentru pacienti, telemedicina poate reduce numarul de anulari sau neprezentari la cabinet.
  • Sprijin pentru mentinerea sanatatii –  Telemedicina le permite furnizorilor de servicii medicale sa incurajeze pacientii in alegerea stilului de viata sanatos, cum ar fi renuntarea la fumat.
  • Expunere mai redusa la boli si infectii –  Cand medicii vad pacientii de la distanta, nu exista risc cu privire la expunerea la agenti patogeni pe care pacientul ii poate transmite.

Telemedicina – dezavantaje

Unele dintre provocarile si limitarile telemedicinei includ:

  • Cibersecuritate – Ca in cazul oricarei tehnologii care implica transmiterea electronica a datelor despre pacienti, sistemele de telemedicina pot fi o tinta pentru in acest sens.
  • Incapacitatea de a prescrie medicamente – O examinare fizica sau o evaluare poate fi necesara inainte ca un medic sa poata prescrie un tratament si o reteta pentru un pacient.
  • Dificultati de diagnostic – Medicii trebuie sa se bazeze pe auto-analiza pacientului in timpul sesiunilor de telemedicina. Acest lucru poate insemna ca medicul trebuie sa puna mai multe intrebari pentru a se asigura ca are un istoric de sanatate cuprinzator. Daca un pacient omite un simptom important care ar fi putut fi observat in timpul consultatiei fizice, acest lucru poate compromite tratamentul.
  • Acces – Se poate sa nu fie o varianta viabila pentru varstnici, anumite grupe de persoane cu posibilitati financiare reduse sau cu dificutati in folosirea mijloacelor tehnologice.
  • Probleme tehnologice – Gasirea unei platforme digitale potrivite poate fi dificila. De asemenea, o conexiune slaba la Internet poate ingreuna oferirea de ingrijiri de calitate.

Telemedicina in perioada pandemiei

Aceasta criza globala cu care ne confruntam a obligat intr-un fel unii furnizori de servicii medicale sa apeleze la modalitati alternative de a oferi asistenta medicala, limitand, in acelasi timp, expunerea la noul coronavirus. Telemedicina se prezinta ca solutia ideala pentru aceste situatii, prin limitarea deplasarii pacientilor la spitale, alocarea capacitatii spitatelor pentru cazuri importante, reducand raspandirea bolii.

In contextul pandemiei, telemedicina aduce medicii mai aproape de pacienti si faciliteaza acordarea de servicii medicale in anumite cazuri. Telemedicina este o optiune convenabila pentru persoanele care nu pot merge la cabinetul medicului si cei care e mai bine sa nu iasa din casa. Desi consultatiile online nu sunt de obicei la fel de eficiente ca cele fata in fata, pot face diferenta in multe situatii.

Exemple de solutii de telemedicina in Romania

E cert ca pandemia de COVID -19 va facilita intr-un anumit fel trecerea catre alte forme de servicii medicale, ca cele la distanta. Desi tara noatra este inca la inceput din acest punct de vedere si telemedicina este inca un concept relativ nou, exista diferite platforme si companii care ofera astfel de servicii. Serviciile de telemedicina sunt acum folosite pentru consultatii online, pentru a evita aglomerarile din cabinete si pentru a nu expune pacientii si personalul medicului la riscul de infectare. Telemedicina este foarte utila in astfel de situatii, dar nu inlocuieste 100% necesitatea consultatiilor fata in fata, de multe ori. Este o completare si o solutie in unele cazuri. Organizatia Mondiala a Sanatatii mentioneaza telemedicina printre serviciile necesare pentru a consolita raspunsul sistemelor medicale la pandemia de COVID-19.

 

Iata cateva exemple de servicii de telemedicina din Romania:

  • platforma Dr. Sanador – Consultatii Medicale online;
  • Reteaua Privata de Sanatate Regina Maria – consultatii online prin intermediul platformei Clinica Virtuala;
  • MedLife – consultatii medicale online;
  • Medicover – Medicall – platforma video pentru consultatii online;
  • Aplicatie mobila Femyo – pentru femeile insarcine – consultatii de ginecologice, pediatrie, endocrinologie, medicina de familie;
    Arcadia – servicii online de telemedicina prin ArcadiaLine;
  • Platforma MedicChat – sfaturi medicale online de la medici;
  • Sistem privat de telemedicina – 9SOS, ce ofera servicii medicale de asistenta si suport pentru cei afectati de COVID-19.

Spitalul Clinic Colentina ofera servicii online gratuite de consultatii medicale la distanta, in parteneriat cu Lite Microsystems si Medicentrum. De asemenea, Institutul National de Endocrinologie „C.I. Parhon” ofera servicii online gratuite de consiliere medicala.

Mentionam si:

  • linia telefonica PEDITEL 1791 pentru sfaturi pediatrice prin telefon (call center pediatric cu tarif normal);
  • platforma Atlas Help care ofera servicii de psihoterapie online, coaching, dezvoltare personala, consiliere nutritionala si parenting, prin conferinte online sau chat.

Referinte:
(1) https://www.who.int/goe/publications/goe_telemedicine_2010.pdf
(2) https://www.aafp.org/media-center/kits/telemedicine-and-telehealth.html
(3) https://www.who.int/sustainable-development/health-sector/strategies/telehealth/en/
(4) https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(20)30818-7/fulltext

Malina Mancas

Absolventa a Facultatii de Bioinginerie Medicala - Universitatea de Medicina si Farmacie din Iasi, si a unui masterat de Bioinginerie Clinica.

Articole recente

Turmeric latte – ce beneficii poate avea?

Afla din articolul de mai jos mai multe despre turmeric latte – ce este, cum…

11 luni in urma

Sosul de mere – beneficii si utilizari

Afla din articol ce este sosul de mere, ce nutrienti contine, beneficii pentru sanatate, reteta…

11 luni in urma

Dermatilomania – cauze, simptome, tratament

Afla din articolul urmator ce este dermatilomania, cum se manifesta, ce efecte poate avea, cauze…

11 luni in urma

Steatoree – cauze, simptome, tratament

Afla din articolul de mai jos mai multe despre steatoree – care sunt semnele si…

11 luni in urma

8 Mituri despre sindromul de colon iritabil

Numeroase persoane din intreaga lume se confrunta cu sindromul de colon iritabil. Din pacate, exista…

11 luni in urma

8 Solutii pentru a ameliora disconfortul dat de hemoroizi

Te confrunti cu hemoroizi? Iata care sunt cauzele, cum se manifesta, ce implica tratamentele medicale,…

11 luni in urma