Descoperirea sexualitatii reprezinta o mare provocare in anii adolescentei. Aflati din materialul urmator care sunt principalele probleme sexuale ale adolescentilor.
Adolescenta constituie una dintre cele mai importante etape pentru viata sexuala a unei persoane. Se spune chiar ca intregul comportament al viitorului adult va depinde de atitudinea sa din adolescenta, in momentul in care si-a descoperit sexualitatea.
O insuficienta prevenire si pregatire a adolescentului in fata descoperirii acestui fenomen nou, sexualitatea, poate influenta foarte mult comportamentul sau. Poate duce la aparitia unor inhibitii, care, in anumite circumstante pot deveni periculoase pentru profilul sau sexologic.
Fostii copii, deveniti adolescenti, traiesc o perioada marcata de necesitati vagi, imprecise in urma maturizarii sistemului endocrin. Modificarile corporale, de asemenea, nu pot trece neobservate. Dezvoltarea caracterelor sexuale secundare sunt ilustrate de marirea volumului sanilor, modificarea curburii soldurilor la fete, aparitia pilozitatii pubiene si axilare, schimbarea vocii la baieti, precum si aspectul cel mai important, modificarea caracterelor sexuale principale, manifestate prin marirea si maturizarea organelor genitale.
Aceasta perioada este caracterizata de o serie de cautari si probleme sexuale ale adolescentilor. In aceasta perioada, adolescentii se intereseaza de probleme pe care anterior le ignorau, cauta sa aiba intelesuri cat mai exacte ale cuvantului “dragoste” intalnit atat in operele literale, in limbajul cotidian sau pe canalele diferitelor sisteme de informatie (filme, piese de teatru, reviste, lecturi, scene din viata cotidiana etc.). Ei nu se mai multumesc cu raspunsuri evazive, naive asupra problemelor procreerii, asupra adevarului privind relatiile sexuale in convorbirile dintre colegi sau anumite scene senzuale din spectacole, daramand explicatiile puerile si lamurind mecanismele fiziologice sexuale pe care le ignorau anterior.
In aceste conditii, reactionand instinctiv, adolescentul porneste la descoperirea acestei lumi noi si atragatoare. Unele pareri preconcepute, de falsa pudoare, atat din partea parintilor cat si a educatorilor, pot complica problemele sexuale ale adolescentilor. In cazul abordarii in discutie a unor aspecte legate de functiile genitale, de relatiile intre sexe, convorbirile adultilor in fata tinerilor ocolesc deseori cea mai mica aluzie la viata sexuala. Astfel, adolescentii ajung sa cunoasca aceste fenomene naturale sub aspectul lor cel mai indecent sau cel mai umilitor. Astfel, implicatiile vor fi foarte negative pentru viata lor sexuala. Acest “imposibil dialog”, acest “stop comunicativ”, pe care-l pot intalni adolescentii din partea parintilor si educatorilor, le stimuleaza curiozitatea. De aceea, vor cauta in si mai mare masura sa cunoasca transformarile intime din perioada pubertatii. Acest lucru le va bloca uneori interesul pentru alte domenii ale cunoasterii.
Unii dintre ei, vazand ca educatorii si parintii considera aceste aspecte drept rusinoase, scandaloase, inabordabile, se nelinistesc, devenind barbati sau femei, prezinta modificari psihoafective caracterizate printr-o stare de neliniste care le influenteaza foarte mult comportamentul. Din aceste considerente, este necesar de a preveni, de a informa in mod deschis adolescentii, cat mai exact. Acestia trebuie informati intr-un mod cat mai stiintific asupra formelor pe care le ridica viata sexuala la specia umana.
Intr-un prim stadiu al pubertatii, tanarul evita relatiile cu sexul opus. In aceasta etapa, adolescentul va avea un fel de teama fata de femeie, comportarea sa fiind foarte echivoca. Acest aspect este ilustrat de manifestarile de inamicitie, de sicane reciproce pe care le intalnim uneori in relatiile dintre fete si baieti in clasele mixte ale scolii generale. Asistam astfel la grupuri de baieti care se razboiesc cu fete. De cele mai multe ori, discutiile sunt legate de climatul la unele materii de invatamant.
In majoritatea cazurilor, aceasta tendinta trece neobservata de catre educatori si chiar de copii. Dupa aceasta perioada de teama si sovaiala, adolescentul incepe sa-si manifeste virilitatea printr-un comportament agresiv, uneori exagerat. In aceasta situatie, chiar si cei timizi cauta compania fetelor si apropierea acesteia.
Am vazut ca, in perioada pubertatii, la fete, catre varsta de 11 ani incep sa apara primele modificari. Acestea sunt caracterizate prin cresterea sanilor, pilozitatea pubiana si axilara. Dupa catva timp, apare prima menstruatie, care ilustreaza modificarile endocrine ale tinerei fete.
Nu trebuie uitat ca aceasta fetita-femeie este inca un copil, avand inca preocupari puerile. Aparitia feminitatii s-ar caracteriza printr-o faza de femeie-copil si o faza de femeie-adolescenta.
In prima faza, cand fetita descopera modificarile pe care mai inainte nu le-a cunoscut, in general, ea are un sentiment de jena legat de aparitia menstruatiei. In aceasta faza, un rol important ii revine mamei. Ea trebuie sa-i explice cu rabdare, dar destul de precis, aspectele fiziologice naturale ale fenomenelor care nelinistesc pe tanara fata. Chiar daca la scoala incepe sa evite colegele de acelasi sex “impubere”, probabil socotite copile, ea deseori ii invidiaza pe baieti si uneori se plange de faptul ca “e fata si nu baiat”.
Aceste aspecte pot fi mult agravate de opiniile unor parinti sau cunoscuti. Acestia regreta ca au o fata si nu un baiat, care, spun ei, se descurca mai usor in viata. La aceasta varsta, unele din ele temandu-se ca parintii lor ar avea regrete asemanatoare, cauta deseori cu destula stangacie dovezi, argumente ca sunt iubite, exagerand intr-un sens sau altul, gesturi, aprecieri sau discutii care in mod obisnuit sunt considerate normale. Aceste atitudini capricioase trebuie atent observate de catre parinti. Acestia, cu afectiune, au datoria sa o ajute pe tanara fata sa traca peste aceasta faza critica din anii pubertatii.
In aceste faze isi indreapta afectiunea spre muzica, spre poezie, spre pictura, spre lucruri manuale, spre un animal domestic (caine, pisica etc.). In primul rand se va orienta spre actorii de cinema, cantaretii de muzica usoara sau actorii de teatru.
Adolescenta in aceasta faza leaga prietenii foarte stranse cu colege de aceeasi varsta. Isi cauta printre ele o prietena careia sa-i incredinteze cele mai mici secrete. In plus, va crede ca nu se va desparti niciodata de aceasta. In raport cu particularitatiile individuale ale celor doua adolescente, prietenia lor poate avea o influenta favorabila sau defavorabila asupra evolutiei si maturizarii lor afective si implicit asupra vietii lor sexuale.
In unele cazuri, doua adolescente devin prietene intime cu scopul nemarturisit de a se sprijini reciproc. Mai rar, doar una va marturisi totul despre intalnirile cu baietii.
In aceste conditii sustinandu-se reciproc, au mai mult curaj pentru unele comportari pe care n-ar indrazni sa le aiba singure. Uneori, afiseaza o cochetarie agresiva cu o vestimentatie bizara, excentrica, foarte minima. La o observatie mai atenta, ele vor parea mai mult rivale decat prietene, ilustrandu-si astfel feminitatea in devenire. In aceasta perioda, fetele incep sa se intereseze de baietii de aceeasi varsta cu ele, insa, cel mai frecvent de cei din clasele mai mari, timiditatea sau chiar sentimentul de inferioritate pe care-l aveau unele din ele in timpul copilariei facand loc intr-un mod mai mult sau mai putin vizibil unei tendinte de apropiere de baieti, de cautarea a prezentei acestora, fiecare din ele descoperind mai devreme sau mai tarziu atractia pe care o au pentru baieti sau chiar pentru barbati adulti.
In aceasta etapa de trezire a sexualitatii, adolescenta da uneori dovada de o mare usurinta in aprecierea judicioasa a comportamentelor. Cu toate acestea, dorinta de a fi in apropierea baietilor se mentin la nivelul unei stari afective intense. In alte cazuri, afisandu-si puterea de seductie cu mai multa sau mai putina abilitate si pricepere, adolescenta cel mai frecvent se indragosteste de un tanar la care vede toate calitatile la superlativ si foarte rar sau chiar prea tarziu numeroasele defecte. Dupa o perioada de dragoste inflacarata, reciproca sau unilaterala, sentimentele incep sa scada in intensitate. Cel mai frecvent, baiatul va avea tendinta de parasire a cuplului. Astfel, adolescenta cunoaste experienta amara a primei deceptii in dragoste.
Dupa o perioada de criza afectiva cu lacrimi, tanara fata uita, fiind din nou gata a-si darui afectiunea altui baiat. De data aceasta insa, pe baza experientei anterioare, va fi mult mai atenta, circumspecta chiar. Ea isi va doza cu grija sentimentele si va da dovada de mai mult simt critic.
In aceste faze dificile din viata adolescentei, un rol important revine familiei si in primul rand mamei. Aceasta, cu mult tact, afectiune, solicitudine si rabdare prin autoritatea morala a pozitiei de mama si prin intelepciunea pe care i-o confera experienta de viata, poate si trebuie sa actioneze astfel ca aceste mici intamplari sentimentale, mai mult sau mai putin grave, sa nu evolueze spre situatii conflictuale dramatice, care sa lase o amprenta sau chiar o amputare a patrimoniului afectiv si asa foarte fragil al adolescentei, cu implicatii deosebit de grave pentru viitoarea femeie, ca sotie si mama.
Evolutia pubertatii la baieti difera foarte mult de cea a fetelor. Modificarile organelor genitale, atingerile intamplatoare ale penisului si ejacularile onirice nocturne il fac constient de aceste schimbari anatomo-functionale. Aceasta placere pe care i-o ofera atingerea intamplatoare a penisului il va face sa si-o ofere in mod voluntar, masturbandu-se. Adolescentul tensionat pe de o parte de modificarile endocrine, iar pe de alta parte de informatiile pe care le receptioneaza prin cele mai diverse cai de la colegi sau adulti, din lecturi, filme, spectacole etc., asupra placerilor pe care le ofera contactul sexual, incepe cu din ce in ce mai putina timiditate sa se intereseze de o posibila partenera.
Uneori, prima experienta sexuala este in compania unei femei decazute moral, cu tendinta de pedofilie. De asemenea, sunt si situatii cand tanarul se indragosteste de o fata careia ii acorda intreaga afectiune, idealizand-o, dar in acelasi timp intretinand relatii sexuale cu o alta femeie.
Acest comportament ilustreaza o anumita perioada din viata a numerosi adolescenti. Acestia, intr-o contemplare romantica, atribuie cele mai exceptionale calitati fetei de care s-au indragostit. In multe cazuri, impacarea acestor aspiratii romantice, idealizante, cu dorintele sexuale se rezolva prin contactarea unor casatorii precoce. Acestea nu sunt intodeauna cele mai indicate si cele mai trainice.
De obicei, educatia primita la scoala il obisnuieste pe adolescent sa priveasca fetele de aceeasi varsta cu el ca pe niste colege sau chiar ca pe niste rivale in competitia pentru obtinerea unor note cat mai bune la invatatura.
Participarea la excursii, reuniuni la care se danseaza, jocuri pe plaja sau in apa etc. il fac pe adolescent sa descopere la fete de o varsta cu el sau la colegele lui de scoala atributele feminitatii pe care pana acum le marcase numai la fete sau femei mai in varsta ca el. In unele cazuri si din nefericire nu putine la numar, la adolescentii cu carente de educatie se observa o absenta a respectului pentru valorile morale si o goana debordanta dupa legaturi efemere, lipsindu-i pe plan psihic, la o varsta tanara, de acele stari afective sublime ce caracterizeaza acest sentiment profund uman, dragostea.
Acesti ”mici Don Juani” hibrizi, efemeri, nestatornici si foarte labili psihic, cu o gama de reactii paradoxale, mergand de la cinism si brutalitate pana la lasitate si minciuna, sunt agrenati uneori intr-o serie de aventuri amoroase, producand suferinte si regrete fetelor si femeilor, care cu mai putina experienta si pregatire pentru viata au vazut in impertinenta acestora un atribut al virilitatii sau al ”barbatiei” juvenile. Din randul acestor tineri amputati afectiv se recolteaza fauna mizera a seducatorilor, a tatilor nelegitimi, a tiranilor din numeroase familii, a parazitiilor sociali traind din exploatarea muncii femeii, sotiei, amantei, mamei sau bunicii.
Aceste probleme sexuale ale adolescentilor sunt influentate si de cateva aspecte nefavorabile. Valul de erotism si pornografie produce o adevarata poluare morala a tineretului din numeroase tari. Fata de aceasta situatie, cercuri largi de opinie publica din numeroase tari si-au manifestat dezaprobarea impotriva acestui flagel.
Un aspect neplacut in relatiile interumane il prezinta anecdotele pe teme sexuale. In cazul unor deficiente de educatie, aceste glume pot degenera in manifestari verbale cu caracter obscen. In aceste situatii, deseori se debiteaza banalitati sau fenomene biologice, intr-un mod scabros.
Daca se considera dragostea ca o manifestare specific umana, rezulta ca este absolut necesara o educatie adecvata. Educatia va viza dezvoltarea unor calitati psihice, morale, etice, intelectuale etc. Aceasta trebuie sa permita asigurarea respectului reciproc si a autorespectului partenerilor.
Procesul de autoeducatie trebuie sa intregeasca si sa inlocuiasca educarea tinerilor de catre altii. Acest proces educativ poate avea loc in familie, in colectivele de munca, in organizatiile de tineret etc. In scoli se fac deseori reprosuri ca unii prea sunt silitori la invatatura, ca sunt prea ”tocilari”, ca nu participa la reuniuni distractive, dansate, ca unele fete se lasa mai greu mangaiate de catre colegii lor etc. In aceste cazuri, o buna educatie poate garanta gasirea unui comportament adecvat.
In procesul autoeducatiei intervin numerosi factori. Autoeducatia inseamna, de fapt, un exercitiu permanent, o buna igiena personala. Cu toate acestea, sunt tineri care nu reusesc sa refuze oferta unei tigari, care nu indraznesc sa ceara un pahar de suc, atunci cand colegii lor consuma lichior, coniac sau alte bauturi alcoolice, de teama de a nu fi ironizati de ceilalti.
Procesul acesta educativ nu consta numai in acumularea de diverse cunostinte. Exemplele pe care copiii si tinerii le vad in jurul lor prezinta principalul mijloc de educatie. Acestea nu pot fi inlocuite nici de indemnuri, nici de discutii.
In ceea ce priveste motivatia sexuala, aceasta este mai intensa in peioada pubertatii, dezvoltandu-se progresiv pe masura ce functiile glandelor genitale devine mai activa. Motivatia sexuala are ca scop conservarea speciei care se face prin reproducere.
In general, in discutiile tinerilor privind relatiile heterosexuale, acestia mentioneaza ca se doresc unul pe altul, ca isi doresc o persoana care sa-i inteleaga, sa-i stimuleze, sa-i consoleze, sa fie optimisti, sa-i faca fericiti. Tinerele si tinerii spun ca se bucura cand danseaza impreuna, simt placerea de-a fi unul langa celalalt, privesc cu incantare comportarile, mersul, gesturile, miscarile celuilalt etc. Ei declara ca se simt fericiti, sa fie in intimitatea celuilalt, sa-l ia de mana, sa-l mangaie, sa-l sarute si la randul lor sa fie rasplatiti cu aceleasi atentii.
Potrivit specialistilor, primul raport sexual nu ar trebui sa aiba loc inainte de varsta de 18 ani. 25% dintre adolescentii romani au facut sex la 13 ani sau chiar mai devreme. Desi unii oameni spun ca viata sexuala trebuie sa inceapa in momentul in care ambii parteneri sunt pregatiti, altii declara ca sexul la 15 ani sau sexul la 14 ani nu este un lucru de dorit.
Dupa ce au devenit active sexual, unele fete pot observa ca ciclurile menstruale s-au schimbat. Intr-adevar, sexul poate provoca schimbari in organism. Activitatea sexuala modifica, de asemenea, nivelurile anumitor hormoni care afecteaza ciclul, reglandu-l. In plus, simptomele sindromului premenstrual vor fi mai putin pronuntate.
Înainte de a decide să faci sex sau dacă ai facut deja sex, trebuie să știi cum să rămâi sănătos. Ești pregătit pentru prima relatie sexuala?
Sexul îți poate schimba viața și relațiile. Primul raport sexual poate afecta felul in care te privesti sau ce cred ceilalți despre tine.
Mulți adolescenți cred că este normal sa aștepte până când sunt pregatiti să intretina primele raporturi sexuale. Momentul potrivit este diferit pentru fiecare adolescent. De exemplu, unii adolescenți doresc să aștepte până când e fac mai mari (devin adulți, chiar), in timp ce alții așteapta până când simt că relația lor a ajuns in punctul potrivit.
S-ar putea să simți că esti pregatit atunci când:
Recomandari pentru mai tarziu
De asemenea, mai tarziu in viata, este recomandabil ca o tanara sa-si intemeieze o familie, bazata pe dragoste, prin casatorie cu un barbat tanar pe care-l iubeste, il respecta si care poate fi viitor tata al copiilor sai.
Recomandarea se adreseaza in egala masura si tanarului care-si alege o sotie o fata, iubita, demna de respect, viitoarea mama a copiilor sai.