Cifoza

cifoza
Cifoza defineşte o curbură exagerată a coloanei vertebrale în regiunea cervicală şi/sau toracică, în general împreună cu un tip de lordoză în zona lombară, care are scopul de a compensa, apărând acel efect de cocoașă.
 
Poate să apară la orice vârstă, dar este mai frecventă la femeile trecute de 60 de ani.
{tab Introducere}
Coloana vertebrală are o serie de regiuni, regiunea cervicală care este cifotică în mod natural, regiunea toracică tot cifotică și regiunea lombară, care este lordotică în mod natural. Acestea sunt curburile normale ale coloanei, dar exagerarea lor duce la curburi patologice. 
 
Cifoza ușoară cauzează puține probleme, dar cea severă poate produce durere și poate afecta aspectul și postura. Cauza clară a cifozei rămâne necunoscută, dar suspecții principali rămân bolile degenerative ale coloanei, fracturile, leziunile, spondilolistezia și chiar bolile care afectează țesuturile conjunctive, sistemul endocrin, distrofia musculară, poliomielita, boala Paget, spina bifida, tumorile la nivelul coloanei vertebrale și infecțiile. Pe de altă parte, postura este printre principalii factori de risc ce cauzează o curbură anormală a coloanei.

Care sunt diferitele tipuri de cifoze?

Cifoza posturală
Cifoza posturală este cifoza toracică mai mare de 50 de grade, unde vertebrele au formă normală. Este un tip ușor de cifoză, care adesea se ameliorează prin exerciții. Este frecvent observată la adolescenți, mai ales la fete.  
 
Cifoza Scheuermann
Se referă la un tip de cifoză în care vertebrele au dezvoltat o formă de pană. Această formă este mai severă și se poate agrava în timp. Afectează 0,4% din populație, în mod egal bărbați și femei.
 
Cifoza congenitală
Cifoza congenitală se diagnostichează la naștere, copilul având o curbură exterioară a coloanei, ce poate deveni mai vizibilă odată cu creșterea. 
 
Cifoza cauzată de vârstă
Cifoza cauzată de vârstă este cel mai frecvent tip de cifoză întâlnită la adulți și tinde să afecteze mai mult femeile decât bărbații. Aceasta apare adesea pe fondul osteoporozei, care slăbește oasele coloanei și le face mai susceptibile la fracturi și deformări.
 
{tab Simptome}
Uneori, cifoza poate fi prezentă fără simptome resimțite de pacient. În plus, simptomele diferă de la un pacient la altul. Iată care pot fi semnele și simptomele cifozei:
 - aspect cocoșat;
 - diferență de înălțime între cei doi umeri;
 - capul este aplecat în față, în comparație cu restul corpului;
 - când pacientul se apleacă în față, înălțimea regiunii superioare a spatelui este mai mare decât în mod normal;
 - durere de spate;
 - limitarea unor mișcări.
 
{tab Impact}
Cifoza implică de obicei coloana vertebrală toracică. Nu este o problemă care să pericliteze în general viața. Afectează în mod egal bărbații și femeile, iar riscul crește odată cu vârsta. Prognosticul este mai bun dacă se intervine la timp prin aplicarea tratamentului necesar, pentru a preveni agravarea și pentru a crește șansele de reușită a terapiei. 
 
{tab Cauze}
Anumite tipuri de cifoze pot fi date de boala lui Schuermann, când cifoza este numită cifoza Schuermann, și apare în general la pubertate. Anomaliile congenitale pot fi alte cauze ale cifozei, când oasele vertebrale nu se dezvoltă corespunzător înainte de naștere.

Postura incorectă

Lumea modernă şi agitată în care trăim ne predispune fără să ne dăm seama la probleme ale coloanei, din cauza posturii incorecte. 
 
Petrecem atât de mult timp în fața telefoanelor, tabletelor sau computerelor, de cele mai multe ori într-o poziție greșită care periclitează sănătatea generală. Pe termen lung, postura incorectă slăbește ligamentele, musculatura și articulațiile, și determică o curbură anormală și un spate rotunjit. 

Afecțiuni ale sistemului osteoarticular

Alimentația deficitară, carența de nutrienți esențiali, fluctuațiile de greutate și obezitatea, sedentarismul, fumatul  - toate acționează în dezavantajul nostru și cresc riscul de osteoporoză, printre multe altele. Osteoporoza determină o slăbire și comprimare a vertebrelor și poate duce la modificarea curburilor coloanei.

Traumatisme și leziuni

În urma unor traumatisme sau leziuni la nivelul coloanei, aceasta poate fi afectată grav și se poate uneori vindeca în mod necorespunzător, ducând la deteriorări ulterioare. Fracturile pot duce la curbarea coloanei vertebrale, chiar și fracturile ușoare de compresie.

Degenerările discurilor intervertebrale

Discurile intervertebrale acționează ca niște pernițe între vertebrele coloanei. Odată cu vârsta, aceste discuri se deshidratează și se micșorează, ceea ce adesea agravează cifoza.
 
{tab Diagnostic}
Medicul va efectua un istoric medical complet și un examen fizic. Se pot efectua radiografii sau alte investigații imagistice pentru a obține imagini detaliate ale coloanei vertebrale. Cu ajutorul radiografiilor, se va măsura și se va analiza unghiul curburii coloanei, o curbură cu un unghi mai mare de 50 grade fiind considerată anormală. 
 
Investigațiile RMN și CT sunt adesea utilizate pentru că duc la obținerea unor imagini mai detaliate ale structurilor interne. Dacă postura este cauza cifozei, radiografia nu va conferi prea multe informații, dar dacă vorbim de cifoză Scheuermann, se vor observa vertebre unite, cu grade diferite. De asemenea, se pot observa nodulii lui Scfmorl, sau mici hernii ale discurilor de la anumite nivele. 
 
În cazul pacienților în vârstă, pot apărea modificări artritice în cazul radiografiilor persoanelor cu cifoză excesivă. Modificările sunt în general direct proporționale cu o creștere a intensității durerii.
 
{tab Tratament}
Tipul de tratament depinde de cauza și de severitatea cifozei. În primă instanță, tratamentul constă în administrarea de medicamente pentru calmarea durerii, terapie fizică, orteze și sfaturi privind stilul de viață. 
 
Tipuri de medicamente recomandate de medic:
 - Analgezice – se vor recomanda în primă instanță medicamente fără prescripție medicală - cum ar fi acetaminofen, ibuprofen sau naproxen sodic;
 - Medicamente pentru osteoporoză - medicamente de întărire a oaselor ce pot ajuta la prevenirea fracturilor vertebrale care ar putea agrava cifoza.
 
Se vor recomanda ședințe de kinetoterapie, pentru îmbunătățirea flexibilității coloanei vertebrale și pentru ameliorarea durerii de spate. Se va recomanda un program zilnic de exerciții fizice care se axează pe întărirea musculaturii și exerciții de stretching. O serie de exerciții sunt cele de extensie a spatelui și a regiunii cervicale, arcuiri ale coloanei în ambele sensuri, ridicări de spate (culcat pe burtă, și ridicăm în același timp trunchiul de pe podea și picioarele), rotații de brațe, rotații ale spatelui pe perne cilindrice din spumă etc. 
 
În cazul copiilor și tinerilor se pot recomanda orteze speciale care să oprească progresul cifozei. 
 
Chirurgia este luată în considerare dacă:
 - pacientul suferă de o durere severă care nu este ameliorată de terapia fizică și de medicamente și dacă durerea se agravează rapid;
 - cifoza progresează;
 - cifoza a dus la deformare fizică și este insuportabilă pentru pacient;
 - cifoza este congenitală;
 - pacientul este expus riscului de compresie neurologică din cauza cifozei.
 
Tratamentul pentru cifoză depinde de severitatea afecțiunii, de cauză, de alte afecțiuni medicale pe care pacientul le întâmpină și adesea de vârsta pacientului. În cazul în care vorbim de o cifoză congenitală, este foarte probabil ca nou-născutul să fie supus unei intervenții chirurgicale timpurii pentru a-și îmbunătăți șansele de dezvoltare normală. Cifoza lui Scheuermann în adolescență presupune necesitatea folosirii unei orteze și ședințe de terapie fizică, fiind în majoritatea cazurilor suficiente pentru corectatea cifozei. Cu toate acestea, unii adolescenți și tineri vor necesita intervenții chirurgicale ulterior pentru cifoză, de obicei când curbura depășește  60 de grade și este dureroasă.
 
{tab Alimentatie/Stil de viatã}
Cifoza posturală poate fi prevenită prin conștientizarea posturii și prin acordarea unei atenții suplimentare sănătății spatelui. Încurajați copiii să fie activi și să adopte o poziție corectă în picioare și în bancă. Asigurați-vă că poartă în mod corect ghiozdanul, că acesta nu are bretelele prea lungi, prea scurte sau inegale și cel mai important, că greutatea ghiozdanului NU este prea mare. Trebuie să se evite acele ghiozdane nu bretele pe o singură parte, deoarece nu permit distribuția uniformă a greutății la nivelul spatelui. 
 
Fiți activi și efectuați zilnic exerciții fizice pentru a vă întări și a menține flexibilitatea; activități precum înotul, alergarea, mersul pe jos, yoga și pilates sunt ideale pentru a ajuta la prevenirea durerilor și problemelor spatelui.

Aveți grijă la postură!

Postura este cel mai important factor care contribuie la curbura nefirească a coloanei vertebrale. Când stați la computer, poziționați monitorul astfel încât mijlocul ecranului să se afle la nivelul ochilor, scaunul să fie unul care să susțină spatele, picioarele să fie îndoite la 90 grade, cu tălpile pe podea (a se evita statul picior peste picior). De asemenea, asigurați-vă că tastatura este așezată la nivelul taliei, pentru a permite coatelor să formeze pe lângă corp un unghi de 90 de grade.
 
Când stați în picioare, umerii trebuie să fie trași ușor spre înapoi, musculatura abdominală trebuie să fie încordată pentru a asigura un aliniament corespunzător. 
 
Când folosiți tableta sau telefonul, țineți-l la nivelul feței, la o distanță potrivită, evitând să aplecați capul în față. Dacă ținem telefonul la nivelul pieptului sau taliei, acest lucru poate provoca dureri de gât, rigiditate și afectare pe termen lung. 

Evitați deficitele alimentare

Stilul alimentar modern poate dăuna grav sănătății oaselor. Multe alimente care sunt consumate zilnic nu au o densitate nutritivă corespunzătoare, conțin calorii goale și blochează chiar absorbția adecvată a vitaminelor cheie. Se recomandă consumul adecvat de calciu pe parcursul întregii zile, și asocierea anumitor alimente pentru o absorbție optimă a calciului. Pentru ca acest mineral să fie absorbit optim de organism, trebuie asociat cu alimente bogate în vitamina D și magneziu. Legumele cu frunze verzi, cum ar fi salata verde, varza kale și broccoli au la fel de mult calciu ca laptele de vacă. Sursele bune de vitamina D sunt ciupercile, somonul etc..

Nu uitați de exerciții!

Pentru sănătatea oaselor sunt foarte indicate exercițiile de întărire a musculaturii și mai ales cele ce presupun ridicarea greutăților. Nu e nevoie însă și nu e nici recomandat să ridicați greutăți mari. De asemenea, exercițiile de yoga și pilates sunt utile pentru întărirea musculaturii și creșterea flexibilității corpului.  

Renunțați la fumat!

Renunțați la fumat, deoarece elementele toxice din fumul de țigară blochează absorbția de calciu și alți nutrienți importanți la nivelul oaselor. Fumul de țigară cauzează, de asemenea, inflamație în organism.
 
{tab Bibliografie}
(1) Kyphosis, link: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/kyphosis/symptoms-causes/syc-20374205
(2) Kyphosis, link: https://www.hopkinsmedicine.org/healthlibrary/conditions/orthopaedic_disorders/kyphosis_85,P07816
(3) Kyphosis Exercises to Treat Your Rounded Upper Back, link: https://www.healthline.com/health/exercise-fitness/kyphosis-exercises
(4) How to Fix Your Posture (Kyphosis/Hip Tilt) With Exercise and Lifestyle Changes, link: http://www.healthguidance.org/entry/17395/1/how-to-fix-your-posture-kyphosis-hip-tilt-with-exercise-and-lifestyle-changes.html 
(5) What is Kyphosis?, link:https://yourbodyposture.com/kyphosis/ 
 
{/tabs}
Ultima modificareMiercuri, 30 Mai 2018 15:02
Ca sa postezi trebuie sa faci LOGIN
Back to top